Lønnsforhandlinger i staten

Publisert 26.04.2023

Nestleder Are Skjold-Frykholm, og leder i Juristforbundet stat Rannveig Sørskaar.

Hvert år er det lønnsforhandlinger i staten. I disse forhandlingene møter alle de fire hovedsammenslutningene (Akademikerne, Unio, LO og YS) arbeidsgiversiden i staten, som er representert ved Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD).

I år er det mellomoppgjør. Det betyr at det som hovedregel bare forhandles om økonomien, altså hva som skal være rammen for årets lønnsjusteringer. Neste år er det hovedoppgjør, hvor hele vår hovedtariffavtale skal reforhandles.

Lønnsforhandlingene i staten starter i april hvert år. På forhånd enes partene om en forhandlingsfrist. Innen forhandlingsfristen må partene ha kommet til enighet eller brudd. Dersom det blir brudd i forhandlingene, går det videre til mekling. Det vil si at Riksmekleren kommer inn som en nøytral part mellom staten og hovedsammenslutningene med mål om å mekle frem en enighet. Fristen for å bli enige under mekling vil være en gang i løpet av mai måned. Om det ikke oppnås enighet hos Riksmekleren, blir det streik. Ved en eventuell streik vil alle tillitsvalgte i god tid være velinformerte om prosedyrene for dette og du som medlem vil motta grundig informasjon dersom du blir tatt ut i streik.

Aktuelle datoer å merke seg i 2023 vil være:

• 27. april: Lønnsforhandlingene i staten starter.
  • 30. april (midnatt): Forhandlingsfrist
  • 3. mai: Eventuell mekling i lønnsoppgjøret i staten starter hos Riksmekleren.
  • 24. mai (midnatt): Meklingsfrist.
  • 25. mai – Eventuell oppstart av en streik.

Det vil være leder av Juristforbundet stat, Rannveig Sørskaar, og nestleder, Are Skjold-Frykholm, som representerer Juristforbundets medlemmer i staten i Akademikernes forhandlingsutvalg. Forhandlingslederen på vegne av vår hovedsammenslutning som er Akademikerne er Kari Tønnessen Nordli.

Har du spørsmål til forhandlingene kan du ta kontakt med Juristforbundet via seksjonstat@juristforbundet.no