Vi hever verdien av jurister i kommunene!

av Benedicte Gram-Knutsen, leder av Juristforbundet – Kommune

I Juristforbundet – Kommune har vi siden 2019 drevet Kommuneprosjektet. Det har som mål å styrke den juridiske kompetansen i kommunene, noe innbyggerne, kommunene og juristene selv vil ha nytte av. Vi ønsker at prosjektet skal bli en skikkelig dugnad. Derfor inviterer vi medlemmene til å være med på å spre budskapet og påvirke myndighetene til å satse på jurister i kommunene.

Kjære medlem i kommuner og fylkeskommuner. Ville du godtatt at en elektriker gjorde et kirurgisk inngrep på deg? Neppe. Likevel godtar mange av oss, uten å vite det, at ansatte uten juridisk utdanning foretar tunge juridiske vurderinger i kommuner over hele landet. Hver eneste dag. Det går ut over rettssikkerheten!

Rundt halvparten av kommunene mangler jurist

Bare 55 prosent av norske kommuner har én eller flere jurister ansatt, viser kommuneundersøkelsen som prosjektgruppen fikk laget (Rambøll 2020). Blant disse kommunene prioriteres i stor grad lederstøtte og plan/bygg. «Myke» fagområder som oppvekst, helse og ikke minst barnevern støttes i liten grad av juridisk kompetanse.

Dette betyr at kvaliteten på saksbehandlingen vil kunne variere mye. Alle innbyggere burde kunne føle seg trygge på at de får de rettighetene loven gir dem, uansett hvilken kommune de bor i. Kommunens saksbehandling og avgjørelser må være i tråd med loven over hele landet.

Det er verdt å merke seg at bare 48 prosent av befolkningen er enig i at loven er lik for alle, uavhengig av bosted og økonomi (Respons Analyse for Juristforbundet 2022).

Lovtolkere trengs til lovregulerte kommuner

Kommuneprosjektet har som mål at innbyggernes rettssikkerhet skal styrkes ved at alle kommuner har ansatte jurister. Alternativt må de ha tilgang til jurister gjennom interkommunalt samarbeid. Ved bruk av juridisk kompetanse i saksbehandlingene kan kommunene unngå feil, klager og omgjøring av vedtak. Dette sikrer økonomisk gevinst, høyere effektivitet og styrket omdømme blant innbyggerne.

Kommunal forvaltning dekker en rekke fagområder som alle er regulert av lover og regler. Derfor må kommunene ha en bredest mulig sammensetning av juridisk kompetanse for å sikre kvalitet i beslutningene og innbyggernes lovbestemte rettigheter. Kommuneprosjektet skal dessuten synliggjøre verdien av juridisk kompetanse i kommunal forvaltning og styrke juristenes omdømme.

Slik arbeider vi i Kommuneprosjektet

Etter gjennomføringen av kommuneundersøkelsen i 2020 har vi meislet ut et klart budskap. Dette har i første omgang vært brukt til å bevisstgjøre innbyggerne om hva de bør kreve av kommunen sin og samtidig påpeke overfor ledelsen i kommunene at rettssikkerheten er mangelfull svært mange steder.

Til dette har vi brukt media. Over 40 medieinnlegg har vært ute i regionaviser og lokale medier siden januar 2021. Dessuten har vi kjørt videokampanjer i sosiale medier. Dette har bl.a. ført til en rekke invitasjoner for å holde foredrag om funnene og budskapet vårt. Etter pandemien begynte vi også å reise rundt til kommuner over hele landet for å møte medlemmene, for å lære av dere og engasjere dere.

For mange kommuner dreier spørsmålet om ansettelse av jurist seg ofte om penger. Derfor må vi ha sentrale, bevilgende myndigheter på banen. Vi har allerede hatt møter med politikere og mulige samarbeidspartnere. For tiden arbeider vi også med en tiltaksplan for politisk påvirkning.

Bli med på dugnaden!

Nå ønsker vi å få med alle medlemmene i arbeidet. Du kan snakke med andre jurister om et samarbeid, presentere prosjektet for kolleger, ta med budskapet til ledelsen der du arbeider, skrive leserbrev til lokalavisen eller markedsføre verdien av juridisk kompetanse i det tverrfaglige miljøet på arbeidsplassen. Og du skal få hjelp! Vi har laget masse verktøy du kan bruke, og du må gjerne ta kontakt dersom du trenger råd eller bistand. Sammen hever vi verdien av kommunejuristene!