Årets lønnsoppgjør var et mellomoppgjør. Det betyr at partene kun forhandlet om økonomi.
– Tilbudet fra KS ville svekket arbeidstakernes rettigheter og gjorde det umulig for oss å forhandle videre, sier leder i Akademikerne kommune Tonje Leborg.
Samtidig skal partene jobbe videre med viktige spørsmål om eldre arbeidstakere og mulighet til å jobbe ved siden av pensjon.
Nå går oppgjøret videre til sentrale forhandlinger for Legeforeningen og lokale forhandlinger i virksomhetene for de andre foreningene.