Akademikerne ble 24. mai enig med staten om årets hovedtariffoppgjør, 17 timer etter at meklingsfristen gikk ut. Nytt av året er at Akademikerne har innledet et samarbeid med Unio. Sammen representerer Akademikerne og Unio om lag 75 000 ansatte i staten. Vår avtale er nå den største i staten. Det betyr også at den skal bli den førende og normsettende.
Vi er i land med årets hovedoppgjør, og partene kom til enighet både på KS-området og i Oslo kommune. Med en ramme på 3,84 prosent ble det en seier i seg selv å «løsrive» oss fra frontfaget.