Tips til deg som er nyutdannet

Gjennomgang av arbeidsavtale

Juristforbundets advokatkontor tilbyr avtalegjennomgang og råd om hvordan avtalen kan bli bedre for deg. Advokatkontoret går gjennom kontrakten sammen med deg, forklarer hva de enkelte punktene betyr og hvilke betydninger dette har for deg.

Hva bør du tjene?

Lønnskalkulatoren viser resultater fra både statlig, kommunal og privat sektor. Kalkulatoren kan bistå deg i lønnsforhandlinger og er et unikt verktøy for deg som er ny jurist. Lønnskalkulatoren er basert på svar fra Juristforbundets lønnsundersøkelse for 2022 der mer enn 7300 medlemmer svarte.

Hvilke forsikringer trenger du?

Du trenger ikke mange forsikringer som ung, men mangler du de viktigste, kan det få store økonomiske konsekvenser. Hos Juristforbundet Forsikring får du noen av markedets beste vilkår til meget gode medlemspriser.

Lønn er mer enn bare lønn

Husk at lønn er mer enn det du får utbetalt hver måned. Hva arbeidsgiveren din setter av i pensjon til deg, kan bety mye den dagen du går av med pensjon.

Dette bør du tenke på før du kjøper din første bolig

Drømmer du om å kjøpe din aller første bolig? Eller kanskje du er ferdig med jusstudiene og ønsker å kjøpe din første bolig når du har fått deg fast jobb? Handelsbanken gir deg gode tips til hvordan du kan oppfylle boligdrømmen.