Takk for meg

Publisert 19.01.2024

Johannes Ørn Thorsteinsson

Jeg har nå vært leder for studentseksjonen i Juristforbundet i snart to år. På årsmøtet til Juristforbundet – Student 4. februar vil jeg gå av, og det blir da valgt ny leder.

Det har vært en glede å lede seksjonen disse to årene og jeg takker så mye for tilliten jeg har fått i de to periodene.

Når jeg ser tilbake på de to årene har det etter mitt syn vært en positiv utvikling for Juristforbundet - Student. Jeg vil særlig trekke frem at seksjonen har lykkes med at Juristforbundet nå har et sterkt, og fremdeles økende, fokus på viktigheten av studentrekruttering. I lys av denne satsingen er det veldig fint å se at vi har fått flere medlemmer og økt oppslutning. Dette arbeidet vil fortsette for fullt fremover.

Jeg må også få nevne min takknemlighet for arbeidet som de tillitsvalgte i lokalstyrene har lagt ned. Det har vært en rekke med arrangementer på studiestedene hvor vi er representert. Synlighet på studiestedene er svært viktig for seksjonen og jeg håper at dere medlemmer opplever at forbundet er en synlig aktør på ditt studiested.

Jeg vil også trekke frem de politiske fremskrittene vi har gjort. Jeg har i min periode som leder hatt et ekstra blikk på finansiering av utdannelsen, rettsvitenskapelig forskning og digitalisering. I oktober i fjor møtte jeg og flere andre fra seksjonen og forbundet politikere fra Høyre, hvor vi fikk poengtert disse tingene. Dette er noe jeg håper det kan jobbes videre med i året som kommer.

Selv om jeg mener at seksjonen skal være fornøyd med utviklingen i 2023, betyr det ikke at det mangler områder hvor det kan gjøres store forbedringer i 2024. En sterkere organisasjon internt, en enda mer relevant aktør i saker som angår våre medlemmer og enda mer synlighet på studiestedene er stikkord som sier noe om hvor dette forbedringspotensialet kan ligge.

Igjen – tusen takk for meg og lykke til videre med studiene.