Rekordmange søknader

Publisert 22.02.2023 av Sverre Bromander og Johannes Ørn Thorsteinsson

Hele 103 jusstudenter har sendt inn søknad til Juristforbundets mastergradsstipend. Studentlederen mener denne økningen viser at forbundet satser klokt i forhold til studentmedlemmene.

– Dette er veldig gledelig. For Juristforbundet er dette nettopp en av prioritetene våre; å være relevante og aktuelle for studentene. Det er viktig å ivareta våre studentmedlemmer, sier Sverre Bromander, president i Juristforbundet.

Juristforbundet deler årlig ut inntil åtte stipend til studentmedlemmer som planlegger å skrive masteroppgave i rettsvitenskap. Hvert stipend er på 35 000 kroner.

Satser på studentene

Bromander mener det er viktig at forbundet har en klar og tydelig stemme når det gjelder både dagens og fremtidens jusutdanning.

– Jusstudentene er fremtidens jurister og derfor et særskilt satsningsområde for oss. Det er de som skal utgjøre alle sentrale funksjoner i rettsstaten vår i fremtiden, sier Bromander og legger til:

– I Juristforbundet vil vi gjøre det vi kan for å bidra til at studentene er best mulig rustet for oppgaven. Derfor skal vi nå glede oss over det rekordhøye antallet, og så skal vi ta mål av oss å slå denne rekorden allerede neste år, sier han.

En synlig aktør

Leder for studentene i Juristforbundet, Johannes Ørn Thorsteinsson, sier at de at det er en høy prioritet for han at Juristforbundet skal ha medlemsfordeler som er attraktive for studentmedlemmene.

– I tillegg til medlemsfordeler er hovedprioriteten min at Juristforbundet skal ivareta studentenes interesser gjennom studietiden. Dette gjør vi ved å jobbe politisk og å være en synlig samfunnsaktør, sier studentlederen.

Attraktivt tilbud

Stipendet gir studentene gode muligheter, som for eksempel å kunne ta seg fri fra jobber de har ved siden av studiet for å skrive masteroppgaven.

– Muligheten for å søke mastergradsstipend er et veldig godt tilbud og det er gledelig at muligheten blir benyttet, sier Ørn Thorsteinsson.

– Det er et stort potensial blant jusstudenter. Derfor ønsker hele forbundet nå å gå sammen om tidenes satsing på dem. Den store økningen i antall søknader på mastergradsstipendene viser at vi allerede er på riktig vei, legger han til.