Positiv utvikling, men ingen hvilepute

Publisert 27.04.2023 av Johannes Ørn Thorsteinsson, leder, Juristforbundet – Student

Foto: Juristforbundet/Sturlason

Den 24. april kom tallene som bekrefter at rettsvitenskap er et attraktivt studium. Økningen i antall søkere er kraftig fra 2022 på alle studiesteder. I Tromsø har for eksempel antall søkere økt med hele 25 prosent. De tre nye studieprogrammene i rettsvitenskap ved BI, Universitetet i Agder og Universitetet i Stavanger har også alle gode søkertall.

At rettsvitenskap er et ettertraktet studium, er veldig positivt og lover godt for fremtiden. Jurister utøver et viktig yrke, og det skal ikke tas for gitt at det er en profesjon som tiltrekker seg nok søkere til å dekke fremtidige behov.

Jeg er opptatt av at gode søkertall ikke skal være en hvilepute for myndighetene og studiestedene. Juristforbundet har ved flere anledninger påpekt at finansieringen av jusstudiet er for dårlig, blant annet på en åpen høring på Stortinget denne uken.

At søkertallene er gode skal ikke få bli et argument for at studiet per i dag har de nødvendige rammene. Dette gjelder både finansiering av selve utdanningen og midler til rettsvitenskapelig forsking. Dette vil vi jobbe med fremover.

Gode søkertall medfører heller ikke at studiet må utvikles. Studentene som går på studiet i dag, må være forberedt på de kravene og forventningene som arbeidslivet vil stille i fremtiden. Etter mitt syn henger studiestedene og myndighetene etter på dette punktet - enn så lenge.