Møte med Høyre

Publisert 26.10.2023 av Johannes Ørn Thorsteinsson, leder av Juristforbundet - Student

Jusstudenter må få teknologiforståelse for å møte endringer i arbeidslivet. Det sa vi klart i fra om i møte vi hadde med Høyre.

Tidligere i oktober fikk jeg og andre representanter for forbundet løftet dette frem i møte med Kari-Anne Jønnes og Jan Tore Sanner fra Høyre.

Som jeg har tatt opp i flere nyhetsbrev er problemstillinger og arbeid med jussens rolle innenfor digitalisering av samfunnet og implementering av teknologi i jussutdannelsen en viktig sak for Juristforbundet.

KI er fraværende

I møtet fikk vi også fortalt om tall fra studentundersøkelsen som nylig ble gjennomført. Der kom det frem at når det gjelder forståelse av kunstig intelligens, mener kun 14 prosent av dere at det er tilstrekkelig undervisning tilgjengelig. Bare åtte prosent opplever å få en tilfredsstillende innsikt i hvordan kunstig intelligens faktisk opererer.

Dere kan lese mer om både dette og flere interessante funn fra undersøkelsen i nyeste utgaven av Juristen. Vi vil også følge opp funnene i tiden fremover.

Det er ikke enkelt å si hvordan fremtidens arbeidsliv vil se ut når det kommer til bruk av for eksempel kunstig intelligens, men det som er sikkert er at det vil være annerledes enn i dag. For meg og Juristforbundet er det øverste prioritet å jobbe for at studenter skal være forberedt til å møte endringene.

Trist statsbudsjett

For alle som er opptatt av rettssikkerhet er det foreslåtte statsbudsjettet trist lesning. En marginal økning i salærsatsen, som ser bort fra innstillingen til salærrådet, og kutt på to millioner i potten til rettshjelptiltakene er to av elementene som kan trekkes frem.

Vi er også kritiske til at regjeringen foreslår å fjerne ordningen med Sentre for Fremragende Utdanning (SFU), samt forslaget om å si opp avtalen om klarspråk med Universitetet i Oslo. Dette ble også påpekt i møte med Høyre.

I et studentperspektiv må det også trekkes frem at studiestøtten foreslås å øke 3,8 prosent i 2024. Dette holder ikke. Vi må unngå at utdanning blir et gode kun for de som har ressurser og støtte hjemmefra. Jurisforbundets vedtatte standpunkt er at studiestøtten burde være tilsvarende 1,5 G og bindes på dette nivået.