Kvinners voldsoppgjør

Publisert 08.03.2024

Anne-Kristine Roland og Andrea Aurdal, leder og nestleder i Juristforbundet – Student

Vold mot kvinner utgjør et likestillings- og rettssikkerhetsproblem i samfunnet. Det er derfor viktig at vi engasjerer oss i arbeidet mot vold i nære relasjoner.

Vi ønsker i dag å gratulere alle kvinner med dagen. Dagen er viktig for å belyse kvinnekampen opp gjennom historien; de fremskrittene som er oppnådd og det som fortsatt gjenstår når det kommer til likestilling.

Ifølge Norges institutt for menneskerettigheter er det klart at kjønnsbasert vold etter Kvinnekonvensjonen, er en form for diskriminering. De påpeker at vold mot kvinner fortsetter å utgjøre et likestillingsproblem i samfunnet.

Alarmerende partnerdrap

Partnervold og partnerdrap har blitt et stort samfunnsproblem. I 2024 har Norge opplevd en alarmerende økning i partnerdrap, og vold i nære relasjoner. Vi må derfor jobbe betydelig mer med forebygging, beskyttelse og oppfølging.

Økt bruk av omvendt voldsalarm og den nye loven på dette er et eksempel på et beskyttelsestiltak vi heier på. De voldsutsatte skal slippe å være ansvarlige for å bære og å utløse voldsalarmen selv. Det skulle bare mangle.

Tenk om du selv måtte skru på brannalarmen om det skulle begynne å brenne?

Volden koster oss milliarder

En ny samfunnsøkonomisk analyse av kostnadene ved vold i nære relasjoner, viser at problemet koster samfunnet over 92 milliarder kroner. Dette innebærer helseutgifter, tapt arbeidskraft og ødelagte liv. Den aller største kostnaden bærer imidlertid de som er utsatt for volden, og deres pårørende. Ansvaret må legges der det hører hjemme; på voldsutøver.

For å kunne kjempe videre for reell likestilling, er det viktig å bygge videre på arbeidet mot vold i nære relasjoner. For å kunne gjøre dette må oppfølgingen av tiltak slik som omvendt voldsalarm settes i fokus.

Mye kritikk og noe håp

I fjor fikk Norge kritikk i FNs kvinnekomité på myndighetenes manglende innsats for vold mot kvinner. Norge har også fått kritikk fra Europarådet for etterlevelsen av Istanbulkonvensjonen, som forplikter myndighetene til å forebygge og bekjempe både vold mot kvinner og vold i nære relasjoner. I tillegg har det kommet massiv kritikk fra Riksrevisjonen og Partnerdrapsutvalget her hjemme.

Heldigvis tas det også grep: Regjeringen presenterte nylig en opptrappingsplan mot vold i nære relasjoner og vold mot barn, som Juristforbundet svarte på. Og i dag legger det regjeringsoppnevnte voldtektsutvalget frem sin utredning på hvordan man kan styrke arbeidet med å forebygge og bekjempe voldtekt. Regjeringen skal også følge opp Straffelovrådets utredning om den strafferettslige reguleringen av seksuallovbrudd.

Imens fortsetter alarmen å ljome. En liten trøst er at vi kanskje slipper å utløse den selv.