Klarspråk starter hos studentene

Publisert 26.05.2023 av Johannes Ørn Thorsteinsson, leder, Juristforbundet – Student

Foto: Juristforbundet/Sturlason

Det er neppe stor uenighet om at språk er et avgjørende verktøy i juridisk arbeid. Gjennom fokus på klarspråk skal jusstudenter utvikle ferdigheter i å skrive tydelige og forståelige juridiske tekster.

Språk og språkutvikling har de siste årene vært i fokus hos studiestedene, eksempelvis gjennom «Bedre språk, Bedre Jurister» og «Bedre læring, Bedre Jurister» hos Universitetet i Bergen og Klarspråkprosjektet på UiO.

Gode kommunikasjonsferdigheter hos jurister er viktig og de fleste jurister er opptatt av å kunne uttrykke seg presist. Likevel er det ofte slik at ikke-jurister sliter med å forstå juridiske tekster. Derfor er det avgjørende at studiestedene alltid søker å forbedre kommende juristers evne til å formidle juss på en enkel og forståelig måte for folk flest.

Klarspråk i undervisning

Førsteamanuensis ved juridisk fakultet på Universitetet i Oslo, Jon Christian Fløysvik Nordrum, har ledet prosjektet «Klarspråk i juridisk forskning og undervisning» siden 2018.

Nordrum forteller til Juristen at de ved fakultetet i Oslo jobber mye med å sørge for at studentene får god skriveopplæring og forstår tekstenes funksjon, og at flere lærere deltar i utviklingene av skriveundervisningen.

Forhindrer og forebygger

Klarspråkavtalen fremhever at jusstudenter skal utvikle ferdigheter i å skrive klare og forståelige juridiske tekster. Kompetanse om utforming av klart regelverk (lover og forskrifter) er særlig sentralt.

Klart språk, både i utforming av lover og i bruken av juss, er en forutsetning for både faktisk og opplevd rettsikkerhet for innbyggerne. Klart og forståelig språk forhindrer at feil oppstår i utgangspunktet og at det ikke oppstår følgefeil på senere tidspunkt. Fokus på dette setter kommende jurister i stand til å forebygge og løste tvister.

På mange arenaer

Klarspråksatsingen har stått bak flere konferanser, som Lovkonferansen (arrangeres 6. til 7. juni i år), Nordisk klarspråkskonferanse og den internasjonale klarspråkkonferansen PLAIN.

I tillegg åpnet Skrivelab i våres. Målet er at laben skal «styrke studentenes skriveferdigheter og øke bevisstheten rundt et klart og forståelig skriftspråk (klarspråk). Skrivelab følger etter Lovlab, som ble etablert for noen år siden

Jeg oppfordrer alle som har mulighet til å nyttiggjøre seg av de tilbudene og verktøyene som eksisterer til å forbedre sitt juridiske språk. Her kan nok alle lære noe, meg selv inkludert.

Advokat i Juristforbundet, Thea Larsen Normann, kommer med noen nyttige tips til et enklere og klarere språk i Juristen. Sjekk det gjerne ut.