Kjære studentmedlemmer

Publisert 20.01.2023 av Johannes Ørn Thorsteinsson, leder, Juristforbundet – Student

Foto: Juristforbundet/Sturlason

Jeg håper alle har fått ladet batteriene i juleferien og har begynt et nytt semester.

La meg først igjen få gratulere de av dere som har avsluttet studiene. Dere går en spennende tid i møte. For dere som nå starter jobbsøkingsprosessen, kan nyttig informasjon om Juristforbundets karrieretilbud finnes på denne siden. Her finner du nyttige tips, enten du allerede er i gang med- eller planlegge jobbsøking.

Tilbakeblikk på året som har gått

2022 var et innholdsrikt år, også for Juristforbundet – Student. Debatten rundt gradsforskriften vil sikkert mange huske. Dette er en sak hvor det er mange sterke meninger og mange argumenter, noe som gjenspeiler at det er mange som engasjerer seg i saken. Jeg håper at denne diskusjonen fortsetter videre i 2023 slik at vi sammen kan finne gode løsninger for fremtiden.

Det andre høydepunktet var Juristforbundets landsmøte i november. Her fikk studentseksjonen gjennomslag for flere av sine saker, noe som vil sette oss i stand til å arbeide enda bedre for å synliggjøre de spørsmålene som studentene er opptatt av. Resultatene av disse gjennomslagene vil bli synlige i løpet av 2023.

I løpet av hele 2022 hadde vi også jevnlig aktivitet i form av arrangementer og stand på studiestedene. Dersom du har innspill til arrangementer du ønsker gjennomført setter vi stor pris på innspill.

Hva vil 2023 bringe?

Jeg håper at vi i 2022 la grunnlaget for at Juristforbundet – Student kan ta store steg i 2023. Blant annet vil jusstudentene oppleve et sterkere fokus på oss studenter og en større satsning på tilstedeværelse på studiestedene. Selv om det har skjedd mye positivt i 2022, er jeg ikke i tvil om at Juristforbundet trenger å bli enda mer relevant og synlig både blant studentene på studiestedene og i samfunnet. Viktige saker vil eksempelvis være opptaksordningen til høyere utdanning, herunder jusstudiet, hvor det ble lagt fram en rapport 1. desember i fjor og å jobbe for en fremtidsrettet utdanning.

Takk for tilliten i året som har vært.