Gratulerer!

Publisert 22.08.2023 av Johannes Ørn Thorsteinsson, leder, Juristforbundet – Student

Over tusen nye jusstudenter hatt sin første uke på studiet. Det har vært rekordhøye søkertall og fortsatt står mange på venteliste.

Jeg og alle andre i Juristforbundet ønsker dere hjertelig velkommen.

Det er også spennende at det har vært oppstart av master i rettsvitenskap både ved BI og ved Universitetene i Agder og Stavanger. Vi gratulerer med oppstarten og ser frem til å styrke samarbeidet fremover.

Høyt snitt, men fremdeles manglende satsning fra myndighetene

I år er snittet på jussen høyere enn noen gang før. Det har også vært en økning i antall søkere. Dette er selvfølgelig en gledelig utvikling. Det er et privilegium for juristprofesjonen når mange har lyst til å bli jurister.

Juristforbundet er likevel tydelige på at populariteten ikke endrer det faktum at studiet både er for dårlig finansiert og at det mangler satsing på juridisk forskning.

Studentene er en viktig og prioritert gruppe for Juristforbundet og vi gleder oss til å fortsette arbeidet med å styrke disse feltene slik at dere får så gode rammebetingelser som mulig i deres utdannelse.

Boligkøer og studentøkonomi

I sommer har det vært en del snakk om både boligkø for studenter og dårlig studentøkonomi. Jeg er glad for at det er oppmerksomhet rundt dette.

Juristforbundet har vedtatt at studiestøtten burde være på 1,5 G. Dette er noe som vi, sammen med flere andre organisasjoner og foreninger, arbeider med å få gjennomslag for.