Gratulerer med gjennomført valg

Publisert 24.11.2023 av Johannes Ørn Thorsteinsson, leder, Juristforbundet – Student

Foto: Thomas Haugersveen

Den 16. november gjennomførte Juristforbundet – Student valg hvor det ble valgt nye tillitsvalgte i flere avlokalstyrene våre. Jeg gratulerer alle nye vervholdere med valget!

De som velger å stille til valg og påta seg verv i studentstyret vårt blir tillitsvalgte i Norges største forening for jurister og jusstudenter. Dette er selvfølgelig et stort ansvar, men samtidig en arena hvor man får arbeide for å gjøre jusstudenters studiehverdag bedre ved å fremme jusstudenters interesser og arbeide med utdanningspolitiske spørsmål.  I tillegg har vi det mye gøy med å arrangere sosiale og faglige arrangementer.

Dette arbeidet skjer med et sterkt forbund og apparat i ryggen som alle ønsker å satse på studentene. Dette synes i hovedsatsningsområdene til forbundet, som er utdanningspolitikk og digitalisering.

De tillitsvalgte i lokalstyrene på studiestedene har en nøkkelrolle i arbeidet for at Juristforbundet skal kunne tilby våre over 3000 studentmedlemmer et godt og variert tilbud. Det er veldig bra at vi har fått på plass nye tillitsvalgte, samtidig som også noen har tatt gjenvalg. Slik bygger vi kontinuitet og kultur som varer.

I tiden frem mot 1. februar vil de sittende lokalstyrene og seksjonsstyret arbeide med å gjøre overlapp og overgangsperiode så god som mulig. Jeg heier på dere alle og vil følge spent med fra sidelinjen etterpå.

Til slutt vil jeg også nevne en aktuell sak som jeg og Juristforbundet er opptatt av. Jeg har, sammen med flere andre i forbundet, vært kritiske til at avtalen om klarspråk med UiO sies opp. Dessverre ser det ikke ut som, enn så lenge, at vår argumentasjon har fått gehør. Vi oppfordrer Stortinget til å snu i denne saken før det er for sent.