God sommer!

Publisert 16.06.2023 av Johannes Ørn Thorsteinsson, leder, Juristforbundet – Student

Gratulerer med en velfortjent sommerferie. Jeg håper at alle får en god pust i bakken nå, uavhengig av om sommeren skal inneholde sommerjobb, studier eller andre forpliktelser.

Satser på forskning og utdanning

Juristforbundet har lenge vært opptatt av og påpekt at jusstudiet er for dårlig finansiert og at det satses for lite på rettsvitenskapelig forskning. Vi har også registrert at rettsvitenskap ikke blir tatt hensyn til når myndighetene skal vurdere og diskutere fremtidens kompetansebehov. Derfor er det positivt å lese i innstillingen fra utdannings- og forskningskomiteen at de har lyttet til Juristforbundets innspill. «Det er viktig å fortsette satsingen på forskning og utdanning med fokus på forholdet mellom norsk rett og internasjonal rett», skriver blant annet komiteen.

Endelig ser det ut til at Stortinget deler oppfatningen av at forskning rettsvitenskap må prioriteres fremover. Dette er likevel bare et steg på veien og arbeidet for både bedre finansiering og økt satsing på vår profesjon vil fortsette med uforminsket styrke fremover.

Rekruttering

Til høsten vil Juristforbundet, i mye større grad, satse på synlighet på alle studiestedene i landet. Vi arbeider også med å få på plass nye tilbud til deg som er medlem hos oss. Jo sterkere vi er som forbund, jo sterkere påvirkningskraft har vi når vi arbeider for bedre rammebetingelser, som finansiering og midler til forskning og utdanning.

Frem til 20. juni har vi en vervekampanje hvor du får et universalgavekort på 300 kr for hver jusstudent du verver. Benytt gjerne anledning til å gjøre forbundet litt sterkere.

Med ønske om en god sommer

Johannes, leder, Juristforbundet – Student