- En utfordring at de opplever mangel på veiledning

Publisert 21.03.2024

Anne-Kristine Roland, leder i Juristforbundet – Student

Jusstudentene bruker mye tid på egenstudier og savner mer konstruktiv tilbakemelding fra fagansatte.

Det kommer frem i den årlige undersøkelsen Studiebarometeret fra Direktoratet Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen).

Studentene er blant annet blitt bedt om å ta stilling til hvor tilfredse de er med tilbakemeldinger og veiledning fra faglig ansatte på arbeidet sitt, på en skala fra 1 (ikke enig) til 5 (helt enig).

I snitt skårer jusstudentene 3,1 på skalaen.

- Manglende veiledning kan føre til tap av motivasjon og engasjement, og en kan føle seg alene i en krevende akademisk setting, kommenterer Anne-Kristine Roland, leder for studentseksjonen i Juristforbundet.

Bruker mest tid på egenstudier

Jusstudentene er gjennomgående er fornøyd med studiet. Gjennomsnittssvaret er 4,1 blant jusstudentene, en økning på 0,2 sammenlignet med tallene fra 2022.

Samtidig er jusstudentene de studentene i landet som bruker mest tid på å studere på egen hånd. På egenstudier (lese pensum, gjøre oppgaver, delta i kollokvier og annet gruppearbeid, med videre), oppgir studentene at de i snitt bruker 28,4 timer per uke til dette.

- Når studentene i utgangspunktet bruker mye tid på egenstudier, og syntes det er krevende, så er det en utfordring at de opplever mangel på veiledning. Veiledning på eget arbeid er helt avgjørende for å utvikle seg faglig, og for å kunne tilegne seg nye ferdigheter, sier Roland.

Styrke finansiering av jussutdannelsen

Hun mener studiebarometeret gir verdifulle innspill til utdanningsinstitusjonene og myndighetene.

- Dette må tas på alvor. Det må gjøres nødvendige justeringer og forbedringer i jusstudiene. Universitetene bør iverksette tiltak som økt tilgjengelighet til forelesere, eller andre mentoringordninger, oppfordrer Roland.

- Problematikken henger nok i stor grad sammen med underfinansieringen av jussutdannelsen. Dette krever en styrket finansiering av jussutdannelsen, legger studentlederen til.