Pensjon: Ung = naiv?

Student grubler ved laptop
Foto: iStock.com/elenaleonova
Tre av fire unge kjenner sine egne pensjonsrettigheter dårlig, viser en undersøkelse fra Akademikerne. Det er bekymringsfullt. For det handler ikke bare om å utsette en kostnad, men også om å ta små grep tidlig i karrieren når innsatsen er lavest og gevinsten størst. Du trenger noe å leve av når du slutter å jobbe, også.

Det er mange myter og misforståelser om pensjon. Visste du for eksempel at unge offentlig ansatte må jobbe lengre enn til fylte 67 år for å oppnå 66 % av lønnen i pensjon?

At gapet mellom minimumsordningen – som halvparten av de privatansatte har – og de virkelig gode ordningene i privat sektor, er enormt? Og stemmer det at dagens unge i snitt får bare halvparten av lønnen i pensjon?

Fire av ti under 30 år synes ikke pensjon er viktig når de bytter jobb. Men om det ikke er styrende for jobbvalget ditt, kan innsikt i pensjonsordningen gjøre at du unngår overraskelser. Du blir bedre rustet til å velge riktig hvis du har mulighet til å forhandle, og kanskje finner du rom for beskjeden sparing med god avkastning på sikt.

Pensjonstiden vil heldigvis vare lenge for de fleste av oss. Det er den perioden i livet med mest fritid – og kanskje tiden for å realisere noen drømmer. Kanskje kan du leve med å trappe ned forbruket og ha en nøktern levestandard på eldre dager fordi du ikke sparte. Men ikke end opp med dårlig råd fordi du ikke spurte.