Lønnsforhandlingene i sykehusene er utsatt

Publisert 18.04.2023

Nestleder i Akademikerne helse Rune Frøyland er fungerende forhandlingsleder. Foto: Akademikerne

Partene er enige om å utsette forhandlingene til streiken i frontfaget er over og frontfagsresultatet er klart.

Akademikernes forhandlinger med Spekter skulle etter planen startet onsdag denne uken.

– Akademikerne i sykehusene har frie lokale forhandlinger i det enkelte sykehus og vi er således ikke avhengig av en frontfagsramme for å starte forhandlingene. Gitt situasjonen vurderer vi det likevel som hensiktsmessig å utsette forhandlingene, sier fungerende forhandlingsleder i Akademikerne helse Rune Frøyland.

Tariffoppgjøret i sykehusene skiller seg fra de andre offentlige oppgjørene. De sentrale partene Akademikerne og Spekter starter forhandlingene, men uten at det avtales noen ramme sentralt. Den sentrale åpningen av oppgjøret følges av frie kollektive lokale forhandlinger for hver enkelt forening ved hvert enkelt helseforetak. De sentrale partene møtes igjen når de lokale forhandlingene er over for å oppsummere protokollene fra forhandlingenes ulike trinn, løse eventuelle lokale uenigheter og formelt avslutte oppgjøret.