Juristforbundet på Pride!

Publisert 25.05.2023

Det er snart ett år siden skuddene falt mot Per på Hjørnet og London.  Juristforbundet markerer dette sammen med Juristforbundets inkluderings- og mangfoldsutvalg og Rettssenteret. I år deltar vi aktivt under Oslo Pride

At Juristforbundet og Rettssenteret er til stede på Oslo Pride viser at vi ønsker å være synlig på det vi jurister er gode på, nemlig rettssikkerhet og menneskerettigheter. Dette er landets største festival for feiring av kjærlighet og mangfold, og retten til å være den du er. Vi skal både arrangere rettshjelpsdebatt, stille med egen stand, delta i paraden og rigge til fest. Det hele gjennomføres som et samarbeid mellom Juristforbundet, Juristforbundets inkluderings- og mangfoldsutvalg og Rettssenteret, og du er hjertelig velkommen!

Dette skjer:

26. juni: Panelsamtale: Fri rettshjelp i et diskrimininerings- og likestillingsperspektiv – Diskriminerer rettshjelpen?

Første del av Oslo Pride er viet til politiske og faglige debatter. På «Pride House» på legenes hus arrangerer Juristforbundet og Rettssenteret, 26. juni kl. 14.30 til 15.30, panelsamtale om fri rettshjelp i et diskriminerings- og likestillingsperspektiv. Vil du delta på debatten 26. juni kl. 14.30 til 15.30 på Pride House?

Meld deg på her.

26. juni: Fra Pride House til Pride Park – mingling og klar for stand
Rett etter debatten på Pride House inviterer vi alle som vil til mingling, mat og drikke. Samt appeller og forberedelse av dem som har meldt seg til tjeneste til å stille på stand for Juristforbundet, inkluderings-og mangfoldsutvalget i JF og Rettssenteret .

Meld deg på her

28. juni-1. juli: Jurister goes Pride Park
Spikersuppa har blitt for liten og arrangementet Pride Park har derfor blitt flyttet til kontraskjæret. Titusener av mennesker er her innom for å besøke det vellet av stands og aktiviteter som skjer i regi av politiske partier, næringslivet, et utall organisasjoner og menneskerettighetsmiljøer. Dette er en av landets største politiske og faglige arenaer hvor det er viktig å være til stede. Det er også flere scener med underholdning for de fleste og de som ønsker det kan kose seg med god mat og drikke. Parken er åpen for alle.

Juristforbundet stiller her i samarbeid med Juristforbundets inkluderings- og mangfoldsutvalg og Rettssenteret med egen stand under mottoet «Spør en jurist». Standsområdet er tradisjonelt åpent mellom kl. 15-21 og vi trenger gode medlemmer og tillitsvalgte som vil sette av et par timer timer til hyggelig arbeid.

Meld deg på til å stille på stand i perioden 28. juni-1. juli.

1. juli: Fest og protest – Pride Parade
Lørdag 1. juli arrangeres den årlige paraden. I 2022 ble den avlyst grunnet terrorhandlingen natten før. I år ventes det rekorddeltakelse og Juristforbundet deltar. Juristforbundet, inkluderings- og mangfoldsutvalget i JF og Rettssenteret, går sammen med våre venner i Akademikerne og håper mange av dere vil gå sammen med oss! Det vurderes også å ha et faglig og sosial arrangement i forkant av Paraden. Nærmere info om dette kommer

For å ha en viss oversikt over hvor mange vi blir, meld din interesse for å delta i paraden (og eventuelt samling i forkant).