Innfør juristtittelen

Publisert 17.04.2023 av Rannveig Sørskaar, leder av Juristforbundet – Stat

Leder av Juristforbundet – Stat, Rannveig Sørskaar. Foto: Thomas Haugersveen.

I statlig sektor er vi jurister blant de få som ikke har egne stillingskoder. Det er ingen som stiller spørsmål ved stillingskoder for verken leger eller ingeniører. Jeg spør hvorfor ikke en jurist kan hete jurist når en lege er en lege, en ingeniører heter ingeniør og veterinærer bærer tittelen veterinær?

Vedtak vi fatter, veiledning og informasjon vi gir, er viktig i folks liv. Det kan dreie seg om sykepenger eller byggetillatelse, oppholdstillatelse eller erstatning. Du skal vite at det er en jurist som kjenner lovverket som tatt de juridiske vurderingene i saken din. Du vil at en lege skal ivareta helsen din og at en jurist skal vurdere rettighetene dine. Kompetent hjelp skaper trygghet.

Det er satt ned en arbeidsgruppe som skal gå gjennom stillingskoder i staten. Vi håper det vil ende opp med at vi får en egen juristkode. Men selv uten egne stillingskoder bør vi kunne bruke arbeidstittelen jurist, slik at de som mottar veiledning og vedtak fra oss vet at saken har blitt vurdert av en som kan juss.

Veldig mange av oss i statlige virksomheter bruker arbeidstitler som konsulent eller rådgiver. Disse titlene sier ikke noe om vår kompetanse og kunnskapen vi har for å gjøre jobben vår. Det mener jeg er viktig at arbeidstitler gjør.  Det å synliggjøre at det er en jurist som har sett på saken din, synliggjør kompetansen som er brukt. De som mottar veiledning eller vedtak i juridiske spørsmål skal vite at jussen har blitt vurdert av en som har juridisk kompetanse på høyt nivå. Yrkestittelen jurist bekrefter nettopp det. Er man utdannet jurist, må denne kompetansen komme tydelig frem og ikke kamufleres bak titler som saksbehandler eller seniorrådgiver.

Arbeidstitler som synliggjør den kompetansen vi har er noe både medlemmer og tillitsvalgte i Juristforbundet bør sette på dagsorden og jobbe for. Din leder bør vise frem at i din virksomhet bruker vi jurister til jus, ikke kamuflere det. Det er det vel ingen grunn til?