Holter og Holmøyvik i juryen for Rettssikkerhetsprisen

Publisert 29.03.2023

Katrine Holter og Eirik Holmøyvik (Foto: Politihøgskolen/Kim E. Andreassen, UiB)

Katrine Holter og Eirik Holmøyvik er utnevnt som nye medlemmer av juryen for Rettssikkerhetsprisen. Prisen deles ut på Rettssikkerhetskonferansen 18. oktober.

Rettssikkerhet for alle

Rettssikkerhetsprisen er delt ut årlig av Juristforbundet siden 2006, men juryen er uavhengig av forbundet. Prisens formål er å rette fokus mot rettssikkerhet for alle og i alle deler av samfunnet. Den skal vise at rettssikkerhet kontinuerlig må underbygges og utvikles som en forutsetning for rettsstaten og demokratiet.

Blant tidligere vinnere er Maria Hessen Jacobsen, Randi Rosenqvist, Tor Aksel Busch, Tore Sandberg, Lise Klaveness, Tromsø Idrettslag, Carsten Smith og Ada Sofie Austegard.

Kompetent jury

Katrine Holter er dr. juris og arbeider som førsteamanuensis ved Politihøgskolen. Hun var tidligere forsvarsadvokat hos Advokatfirmaet Sulland.

Eirik Holmøyvik er professor i rettsvitenskap ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen, der han forsker og underviser i statsrett, menneskerettigheter og rettshistorie. Siden 2016 har han vært møtende norsk varamedlem i Veneziakommisjonen.

Juryen for Rettssikkerhetsprisen 2023 er utnevnt av Juristforbundets hovedstyre og består av:

• Eirin Eikefjord, jurist, politisk redaktør i Bergens Tidende
  • Eirik Holmøyvik, professor ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen
  • Katrine Holter, førsteamanuensis ved Politihøgskolen
  • Monica Mæland, adm.dir. Bergen Næringsråd, tidl. advokat i Schødt og justisminister
  • Jon Wessel-Aas, partner/advokat (H) i advokatfirmaet Lund & Co DA, leder av Advokatforeningen

– Viktig pris i samfunnet

Juristforbundets president Sverre Bromander gratulerer hele den nye juryen: – Jeg er veldig glad for at vi har fått inn to så sterke nye jurymedlemmer, som jeg er sikker på at vil fortsette å ivareta Rettssikkerhetsprisen og ikke minst prisens formål. Vi i Juristforbundet ser i spenning frem mot høstens og juryens utdeling av en ny pris.

Bromander vil også takke de to personene som nå går ut av juryen, Anine Kierulf og Susann Funderud Skogvang, etter flere års innsats:  – Vi setter veldig stor pris på denne innsatsen. De har vært med å satt sitt tydelige preg på prisen, også på prisens rolle i samfunnet. Jeg oppfatter nå at dette ses på som en viktig pris i samfunnet vårt, og det skal den også være.

Les om Rettssikkerhetsprisen

I fjor valgte juryen å dele Rettssikkerhetsprisen mellom fotballpresident Lise Klaveness og Tromsø Idrettslag.