Reelt sett redusert domstolsbudsjett, men gledelig for påtalejuristene

Publisert 06.10.2022

Foto:Thomas Haugersveen

Juristforbundets president Håvard Holm fulgte med spenning fremleggelsen av statsbudsjettet for 2023. Han og Juristforbundet gir noe ros og noe ris til den rødgrønne regjeringens første «egne» statsbudsjett.

– Regjeringens forslag innebærer at domstolenes budsjett reelt blir betydelig redusert. Dette er svært bekymringsfullt, og forslaget må ikke bli stående. Det er imidlertid svært gledelig at påtalemyndigheten i politiet skilles ut som eget budsjettkapittel. Jeg vil gratulere til Politijuristene som har kjempet lenge for dette, er Holms umiddelbare reaksjon på budsjettet.

Han er også positiv til at fagforeningsfradraget økes for å bidra til et organisert arbeidsliv. Forslaget om en permanent ordning med regulatorisk sandkasse for personvennlig innovasjon og digitalisering i Datatilsynet, oppfattes også som et godt grep for å trygge personvernet

Rettshjelpssatsen økes kun med 19 kroner

Like positiv er ikke Holm til forslaget om at rettshjelpssatsen kun økes med 19 kroner.
– Det er skuffende at rettshjelpssatsen økes med kun 19 kroner. Departementets fremstilling av at advokatenes inntjening nær sagt er det samme som overskudd er kun et kommunikasjonsgrep som ikke viser forståelse for begrunnelsene for salæraksjonen, påpeker Holm.

Han stiller videre spørsmål til at inntektsgrensene for fri rettshjelp står på stedet hvil, etter en helt nødvendig justering i fjor. Holm viser til at Regjeringen skal legge frem en ny lov om rettshjelp i 2023, men at det ikke er et argument for at opptrappingen ikke kan starte allerede nå.

Må sikre voldsofre og Kontoret for voldsoffererstatning

Juristforbundets har ved flere anledninger denne høsten vært opptatt av effektene av ny lov om voldsoffererstatning. Nylig sendte Holm et brev til justisdepartementet for å utsette iverksettelsen av ny lov om voldsoffererstatning av hensyn til ofre for vold, overgrep og mishandling. Han har også påpekt at kontoret for voldsoffererstatning (KFV) må sikres en juridisk oppgaveportefølje som hindrer kompetanseflukt

– Regjeringen legger uten nærmere problematisering til grunn at endringene i voldsoffererstatningsloven kun innebærer at «der påtalemakta ikkje reiser tiltale, vil offer for vald framleis kunne søke om valdserstatning frå KFV». Jeg har tidligere denne uken bedt om at ikrafttredelsen av loven utsettes, og Stortinget bør anmode Regjeringen om det samme.

Holm ber også Stortinget om å sikre at Regjeringen følger opp forutsetningene for anmodningsvedtaket som pålegger at KFV sikres kvalifiserte juridiske oppgaver

Behov for økt juridisk kompetanse i kommunene

Avslutningsvis håper Holm på Stortingets hjelp til å få økt fokus på behovet for juridisk kompetanse i kommunene.

Regjeringen foreslår å bevilge om lag 1,3 milliarder kroner til det som betegnes som målrettede distrikts- og regionalpolitiske virkemidler. Vi kan ikke finne gode vurderinger av betydningen av juridisk kompetanse i kommunene som forutsetning for rettssikkerhet, gode velferdstjenester og mindre behov for prosesser. Stortinget bør anmode om at kompetansebehovet og juristdekningen i kommune-Norge utredes nettopp med sikte på dette, avslutter Holm.