Hvordan unngår vi justisfeil i fremtiden?

Publisert 23.08.2022

Justisfeil eller mistanke om justisfeil, tidligere kalt justismord, har vært tema for en rekke saker de siste årene – og en skamplett på rettsstatens rykte. Har vi lært noe av disse sakene i årene som har gått? Hvordan kan vi forebygge slike feil fra rettskjedens side i fremtiden?

Dette er ett av temaene på årets Rettsikkerhetskonferanse, som Juristforbundet arrangerer 21. september kl. 12.30-15.45 i gamle Logen, Oslo. Konferansen er åpen for alle. De som ikke kan komme til Gamle Logen, kan følge konferansen på skjerm.

De som skal diskutere spørsmålene er forfatter og journalist Bjørn Olav Jahr som har skrevet flere bøker om temaet, Asbjørn Rachlew, lærer ved Politihøgskolen og forsker ved Norsk senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo, og Bendik Falch-Koslung, medlem av Gjenopptakelseskommisjonen og forsvarsadvokat i Advokatfellesskapet Mette Y. Larssen & Co.

Moderatorer for Rettssikkerhetskonferansen er Svein Tore Bergestuen og Eva Sannum fra kommunikasjonsbyrået Sannum & Bergestuen.

Mer om programmet for Rettssikkerhetskonferansen finner du her. Konferansen strømmes direkte, er pen for alle og har gratis adgang. Påmeldingsfristen er 16. september.