Hva kan vi lære av Baneheia?

Publisert 15.12.2022 av Sverre Bromander, president i Juristforbundet

Foto: Thomas Haugersveen

Viggo Kristiansen er frikjent for deltakelse i de grusomme overgrepene i Baneheia etter å ha sonet i 20 år. Rettsskandalen er et faktum som ikke kan rettes opp. Det eneste vi kan gjøre nå er å arbeide for å unngå at slike feil skjer i fremtiden.

Det som ikke skulle kunne skje, har likevel skjedd. Og det kan ikke gjøres om. En mann er dømt for de grusomste forbrytelser uten at bevisene har vært tilstrekkelige. Han er nå frikjent, men får ikke tilbake 20 tapte år.

Erkjenne, lære og reparere

Dette har minnet oss på at rettsstaten ikke er ufeilbarlig, snarere tvert imot. Alle ledd i rettskjeden består av mennesker, og mennesker gjør feil. Men dette er systemiske feil. Menneskelige feil kan skje; systemet skal forhindre at de får konsekvenser. Vi kan ikke rette opp feilene som ble gjort i Baneheia-saken. Det vi må og skal gjøre nå, er å erkjenne, lære og reparere.

Noen prosesser er allerede i gang. Justisministeren har varslet full granskning av Baneheia-saken og alle dens aspekter. Her er det naturlig at Gjenopptakelseskommisjonens rolle også gjennomgås. Politiet har for lengst gått bort fra sine gamle avhørsteknikker, og mediene går nok også noen runder med seg selv om hvordan denne og andre store rettssaker har blitt dekket.

Jeg verken skal eller kan felle noen dom over alt som gikk feil i Baneheia-saken, men evne til selvkritikk er en forutsetning for endring, også for rettsstaten. Vi må organisere politi, påtalemyndigheten, domstolene og gjenopptakelseskommisjonen bedre for å minimere muligheten for fremtidige justismord. Rettssystemet vårt må være bygget og organisert for å føre kontroll og fange opp feil.

Tilstrekkelig kontroll

For å unngå justisfeil, må vi sørge for tilstrekkelig kontroll, i alle ledd. Dessuten må vi være lydhøre overfor dem som har mot til å varsle om feil. Og vi må tilrettelegge for at det skal kunne varsles. Det skal være lett å si ifra, ikke vanskelig.

Baneheia-saken har påført for mange for mye sorg og uvisshet. Det kan ikke endres. Det eneste vi som samfunn kan gjøre, er å reparere systemet.

Juristforbundet skal bidra til å styrke rettsstaten og rettssamfunnet ytterligere på alle måter vi kan. Vi skal bidra gjennom å belyse og påpeke feil, mangler, problemer og utfordringer. Vi skal foreslå justeringer, forbedringer og løsninger i alle ledd. Det skal være vår innsats for å unngå at slike feil gjøres igjen.