Innstilt som president og visepresident

Publisert 05.09.2022

Foto: Thomas Haugersveen

Sverre J. W. Bromander, nåværende leder av Juristforbundet – Stat, er av valgkomiteen innstilt til landsmøtet i november som ny president i Juristforbundet. Benedicte Gram-Knutsen, nåværende leder av Juristforbundet – Kommune, er innstilt som visepresident.

Erfarne tillitsvalgte

Sverre J. W. Bromander er 47 år og avla sin juridiske embetseksamen i 2000. Han har sin yrkesbakgrunn fra Politiet, men har i mange år vært tillitsvalgt på fulltid, både i Politijuristene og Juristforbundet – Stat. Han har også lang fartstid fra hovedstyret.

Benedicte Gram-Knutsen er 57 år, avla juridisk embetseksamen i 1996 og arbeider hos Byombudet i Bergen. Hun har det meste av sin yrkeserfaring fra Bergen kommune og Fylkesmannen i Hordaland. Som tillitsvalgt har hun både vært leder av lokallaget i Bergen og de siste fire årene leder av Juristforbundet – Kommune og hovedstyremedlem. Hun er dessuten leder av de omfattende Kommuneprosjektet i Juristforbundet.

Presidenten skal velges for fire år i første omgang, visepresidenten for to år.

Privat og Dommerforeningen er inne

Juristforbundets hovedstyre består av en representant for hver av de fem seksjonene, vanligvis lederen. Dessuten velger landsmøtet presidenten, to styremedlemmer og et felles varamedlem. De ansatte har en representant uten stemmerett.

Til de to vervene som styremedlemmer innstiller valgkomiteen Jon Ole Bjørklund Whist og Anne Horn. Whist er 45 år og arbeider som forhandlingssjef i Norges Farmaceutiske Forening. Han sitter nå i styret for Juristforbundet – Privat og satt tidligere en kort periode i hovedstyret.

Horn er 52 år og arbeider som tingrettsdommer i Hordaland tingrett. Hun har tidligere yrkeserfaring som universitetslektor og advokatfullmektig/advokat. Hun har lang erfaring som tillitsvalgt fra både kommunesektoren og Dommerforeningen.

Ina Anett Grunnvåg er innstilt som felles varamedlem for de fire. Hun er 33 år og arbeider som advokat/leder for compliance og personvern i Mestergruppen AS. Hun sitter i styret for Juristforbundet – Privat.

Holm som leder av kontrollkomiteen

Avtroppende president i Juristforbundet, Håvard Holm, er innstilt som ny leder av kontrollkomiteen etter Curt A. Lier. Dersom valgkomiteen får gjennom sin innstilling, får Holm med seg Lars Marius Heggberget, Wiggo Storhaug Larsen, Kari Østerud og Katrine Bratteberg.

Frank Grønås og Malin Bye Sørensen innstilles som varamedlemmer.

Gjenvalg i utvalg

Landsmøtet skal også velge lederne av kvinneutvalget og inkluderings- og mangfoldsutvalget. Farah Ali og Hallvard Øren har hatt disse vervene i fire år, og valgkomiteen ønsker dem gjenvalgt.