– SV satser mer på rettssikkerhet enn regjeringen

Publisert 04.11.2022

Foto: SV/Åsmund Holien

SV ønsker å bruke 300 millioner på styrket rettssikkerheten i sitt alternative statsbudsjett. Juristforbundets president håper SV får gjennomslag i forhandlingene.

I SV sitt alternative statsbudsjett ønsker partiet å bruke 111 millioner på økt salærsats, 176 millioner til å høyne inntektsgrensen for fri rettshjelp og 129 millioner til å styrke krisesentrene.

– Juristforbundet er glad for at SV viser vilje til å satse enda mer på rettsstaten enn det regjeringen har gjort i sitt budsjettforslag. Det trengs, sier president i Juristforbundet Håvard Holm.

Mer fri rettshjelp, bedre betalte advokater, flere dommerfullmektiger, styrke påtale og etterforskning på vold og overgrep i politiet og økt bruk av omvendt voldsalarm er noen av punktene SV vil styrke.

Neste uke starter regjeringen forhandlingene med SV om å få flertall for neste års statsbudsjett.

– Vi heier på alle som vil styrke rettssikkerheten, og håper SV langt på vei får gjennomslag for sine punkter, sier Holm.