Fra klasserom til karriere, fotballbane og styrerom

Publisert 19.10.2018 av Curt A. Lier, president i Juristforbundet
Skjermdump: Finansforbundet
Juristforbundets lønnsundersøkelse for 2017 viser at gjennomsnittsinntekten for mannlige jurister er høyere enn  for kvinnelige jurister, i samtlige sektorer. Det er altså ikke kvinners valg av sektor eller arbeidsplass som er avgjørende, men samfunnets vilje til å lønne kvinner.

I dag, den 19. oktober, markerer vi likelønnsdagen. Datoen er ikke tilfeldig valgt. Hvis vi legger gjennomsnittlig lønnsforskjell mellom kvinner og menn i Norge til grunn, jobber kvinner gratis fra og med i dag og ut året. Ingen regjering har klart å redusere lønnsgapet. Da er det vel opp til oss, da. Vi kan lære av herrelandslaget i fotball, som frivillig gikk ned i lønn for å sikre at kvinnelandslaget fikk samme lønn som dem. Ikke alle har mulighet til å gi fra seg lønnen sin, men lær av fotballguttas vilje til å markere urett og evne til å finne løsning.

Bruk din makt som forelder, ansatt, leder og forbruker. Der du har mulighet, krev at kompetanse, innsats og ansvar belønnes. På en dag som denne deler jeg Finansforbundets fantastiske 8. marsvideo, i håp om at generasjonen etter oss får til det vi ikke har klart.