Kunstig intelligens og etikk

Velkommen til et diskusjonsmøte der du selv får diskutere konsekvensene av kunstig intelligens med andre fagfolk.

Tekna Big Data, Tekna Etisk råd og Juristforbundets Tech Forum inviterer til diskusjon.

Start: 20.05 kl. 17:00
Slutt: 20.05 kl. 19:00

Digitalt
Påmeldingsfrist
18.05 kl. 12:00

Hva er betydningen av kunstig intelligens for individ og samfunn? Det er en kompleks, tverrfaglig debatt som bør inkludere alle samfunnsgrupper. I dette arrangementet får du selv diskutere dette i små grupper, sammen med andre jurister og teknologer. Aktuelle spørsmålsstillinger er bl.a.:

• Hvordan kan vi oppdage og forhindre skjevhet, bias og fordommer?
  • Hvordan kan vi balansere positive og negative sider ved overvåkningsteknologi?
  • Hvilke problemer bør eller kan ikke løses med kunstig intelligens?
  • Hva gjør det med oss at det blir stadig vanskeligere å skille ekte fra falsk?

Du trenger ingen forkunnskaper om kunstig intelligens, men det kan være en fordel med grunnleggende teknologiforståelse.

Deltakelse
Arrangementet er gratis og vi har 50 plasser for Juristforbundets medlemmer. Medlemmer av Tekna bes melde seg på via Teknas nettsider

Arrangementet gjennomføres på Teams, og du vil få tilsendt en møtelenke etter at du har meldt deg på. Vi anbefaler sterkt at du laster ned og bruker Teams-appen. Ved å delta samtykker du til at andre deltakere i Teams-møtet ser navn og video, og hører deg.

Arrangører er Juristforbundets Tech Forum, Tekna Big DataTekna Etisk råd.

Innledere

Heidi E. I. Dahl, Seniorforsker, SINTEF Digital
Heidi Dahl er seniorforsker ved Avdeling for matematikk og kybernetikk på SINTEF Digital, og leder det faglige nettverket Tekna Big Data. Etter en doktorgrad i matematikk og informatikk, har hun forsket på matematisk modellering og big data, med fokus på Industri 4.0 og stordata-analyse i industrien.

Rustam Mehmandarov, Sjefsingeniør, Computas AS
Rustam Mehmandarov er sjefsingeniør i Computas, med ekspertise på sky og arkitektur. Han er Java Champion og Google Developers Expert for skyteknologi, og ellers jobber han med forskjellige form for kunstig intelligens og datautveksling.

Inge Harkestad, Ansvarlig for nettstudier i teknologifag, Høyskolen Kristiania
Inge Harkestad er ansvarlig for nettstudier i teknologifag ved Høyskolen Kristiania. Han kommer fra en stilling som rådgiver for digitalisering i Tekna, der han har jobbet med Tekna Big Data siden nettverket ble opprettet i mai 2017. Han er utdannet sivilingeniør i IKT og har sittet i Tekna Etisk råd.

Obligatorisk etterutdanning
På grunn av nye retningslinjer hos Advokatforeningen, gis det dessverre ikke etterutdanningstimer ved digitale arrangementer der deltakelse ikke kan bekreftes av oss. Juristforbundet jobber med en teknisk løsning som oppfyller kravene til Advokatforeningen.

Kursnummer 2021943