Vil du bli nemndmedlem i Utlendingsnemnda?

Publisert 03.05.2024

Foto: Istock/Ppencil

Justis- og beredskapsdepartementet har inviterert Juristforbundet til å foreslå nemndmedlemmer til Utlendingsnemnda (UNE) for perioden 2025- 2028. Dette er et spennende og viktig verv. Om du kan tenke deg å melde deg til vervet ønsker vi å høre fra deg.

UNE behandler klager i utlendings- og statsborgersaker. De fleste sakene avgjøres av ansatte i UNE,  men dersom UNE mener det er vesentlig tvil om hva som er riktig resultat i saken, avgjøres saken av ei nemnd. Nemnda består av én nemndleder og to nemndmedlemmer. Nemndmedlemmer oppnevnes for en periode på fire år.

I henhold til utlendingsloven § 78 skal ei nemnd bestå av ett nemndmedlem foreslått av frivillige organisasjoner, og ett medlem foreslått av statsforvalterne, Norges juristforbund og Samfunnsviterne.

Hva kreves?

Normalt møter nemndmedlemmer i UNE mellom 6 til 12 dager i året. Antall møtedager kan likevel variere. En nemndsamling kan bestå av flere møter og et møte kan bestå av flere saker. Det er ønskelig at de som sier seg villige til å påta seg et verv som nemndmedlem har mulighet til å møte i minst to nemndsamlinger i året. Antall nemndsamlinger vil kun variere avhengig av antall aktuelle saker.

Nemndmedlemmene vil bli kalt inn av UNE til et Webinar hvor det gis en introduksjon til UNE som organisasjon og hvordan UNE jobber. Før nemndmøtene får nemndmedlemmene alltid anledning til å sette seg inn i den saken eller de sakene som det skal treffes avgjørelse i.

For å kunne oppnevnes må kandidaten :

- være norsk statsborger og bosatt i Norge
- være mellom 18 og 70 år på oppnevningstidspunktet
- ikke være under offentlig gjeldsforhandling eller konkursbehandling eller i
konkurskarantene
- fylle kravene til vandel i domstolsloven § 72
- ha tilstrekkelige norskkunnskaper
- være personlig egnet til oppgaven

Kandidaten kan ikke:
- være ansatt i departementene, Utlendingsdirektoratet, Utlendingsnemnda,
politiet eller påtalemyndigheten,
- ha tildelt begrenset politimyndighet,
- være praktiserende advokater eller advokatfullmektig
- være oppnevnt to ganger tidligere (det kan kun gjenoppnevnes én gang)

Kandidater kan foreslås til e-post: post@juristforbundet.no. Frist: 22. mai.

Her finner du mer informasjon om vervet som nemndmedlem i UNE.