Nettseminar: Ansiktsgjenkjenning

Ansiktsgjenkjenning kan forenkle hverdagen vår – men også være svært inngripende. Hvordan balanserer vi individ- og samfunnsnytte mot risiko og ulemper?

Juristforbundets Tech Forum og Tekna Big Data inviterer til nettseminar.

Start: 27.10 kl. 09:00
Slutt: 27.10 kl. 10:30

Nettseminar
Påmeldingsfrist
22.10 kl. 12:00

Ansiktsgjenkjenning brukes blant annet i iPhoner, i spanske minibanker, på amerikanske flyplasser, og av myndigheter i flere land. Også Kripos har prøvd ut teknologien – til sterk kritikk. I sommer satte flere store teknologiselskaper videreutvikling og salg av denne teknologien på hold.

Hvor går veien videre, sett fra teknologisk, juridisk, etisk og samfunnsmessig perspektiv?

• Velkommen, Håvard Holm (Juristforbundet)
  • Introduksjon til teknologien, Line Eikvil (Norsk Regnesentral)
  • Gjennomgang av jussen, Lee Bygrave (Universitetet i Oslo)
  • Politikken, samfunnet og personvernet, Tore Tennøe (Teknologirådet)
  • Panelsamtale med Line Eikvil, Lee Bygrave, Tore Tennøe og Kristine Beitland (Microsoft)
    ledet av Lise Lyngsnes Randeberg (Tekna)
  • Avrunding, Håvard Holm

Direktesending

Seminaret er gratis og åpent for alle interesserte, men du må melde deg på for å få tilsendt lenke. Lenken sendes ut dagen før sendingen.

Medlemmer av Juristforbundet bes melde seg på her, mens Tekna-medlemmer kan melde seg på via Teknas nettsider. De som ikke er medlemmer, kan også melde seg på via Juristforbundets nettsider.

Møtet arrangeres av Juristforbundets Tech Forum og Tekna Big Data.

Forelesere

• Håvard Holm
    President
    Norges Juristforbund

Håvard Holm er president i Juristforbundet. Han har tidligere vært påtalejurist ved Oslo politidistrikt, jobbet som advokat og arbeidet i Økokrim. I tillegg har han 14 år bak seg som dommer i Borgarting lagmannsrett. Fra 2010–2014 var han leder av Den norske Dommerforeningen, en av fem seksjoner som sammen danner Juristforbundet.

• Lise Lyngsnes Randeberg
    President
    Tekna

Lise Lyngsnes Randeberg er president i Tekna og professor i biomedisinsk optikk og fotonikk ved NTNU. Hun er nestleder i Akademikerne og styremedlem i blant annet Teknisk Ukeblad og IndustriAll Europe. Hun er medeier og en av forskerne bak Picterus AS.

• Tore Tennøe
    Direktør
    Teknologirådet

Tore Tennøe er direktør i Teknologirådet, og gir råd til Stortinget og regjeringen om ny teknologi. Han jobber for tiden med blant annet med kunstig intelligens og helse, fremtidens transport og livslang læring. Tennøe har vært president for European Parliamentary Technology Assessment network i to perioder og har utdannelse fra UiO, LSE og NHH.

• Line Eikvil
    Forskningsleder for bildeanalyse og maskinlæring
    Norsk Regnesentral

Line Eikvil er forskningsleder for bildeanalyse og maskinlæring ved Norsk Regnesentral. Hun har 30 års erfaring med forskning og utvikling og prosjektledelse innenfor et bredt spekter av FoU-prosjekter relatert til bildeanalyse og maskinlæring.

• Lee Andrew Bygrave
    Professor - Senter for rettsinformatikk
    UiO - Det juridiske fakultet

Lee A. Bygrave er professor ved Senter for rettsinformatikk, Universitetet i Oslo. Han har vært rådgiver for bl.a. EU-kommisjonen, Nordisk Ministerråd og ICANN, og har sittet i flere offentlige utvalg i Norge, inkludert IKT-sikkerhetsutvalget og Personvernkommisjonen. Han har publisert en rekke bøker om personvern, datasikkerhet og styring av internett, og er medredaktør og medforfatter av en omfattende kommentarutgave om EUs personvernforordning (GDPR).

• Kristine Beitland
    Corporate, External & Legal Affairs Director
    Microsoft Norge AS

Kristine Beitland sitter i ledelsen i Microsoft Norge, etter tidligere å ha vært direktør i Næringslivets Sikkerhetsråd og jobbet 16 år i politiet. Hun har sittet i regjeringens Digital Sårbarhetsutvalg (Lysne I). Hun er styremedlem i Norsk Senter for Informasjonssikring, AmCham Norge, medlem av advisory board for forskningsprosjektet "Governance of Health Data in Cyberspace”, og medlem av Juristforbundets Tech Forum.

Kursnummer 2020973