Foredrag for bedriftsjurister: Internasjonale dataoverføringer - Schrems II og nye EU-regler om fri flyt av data

istock | Skynesher

Velkommen til ettermiddagsseminar i regi av Bedriftsjuristene hos Advokatfirmaet Føyen Torkildsen.

Kurset er nå fulltegnet. Det er fortsatt ledige plasser på nettseminaret.

Start: 08.10 kl. 17:30
Slutt: 08.10 kl. 19:30

Advokatfirmaet Føyen Torkildsen AS
C.J. Hambros Plass 2D , 0164 OSLO
Påmeldingsfrist
01.10 kl. 12:00

EU-domstolen har i sommer underkjent EU – US Privacy Shield, EU-kommisjonens sertifiseringsordning som ble benyttet for å lovlig overføre personopplysninger mellom EU/EØS og USA. Samtidig er andre rettslige mekanismer som Binding Corporate Rules og Standard Contractual Clauses også påvirket av avgjørelsen. Dette har ført til et regulatorisk gap, og Datatilsynet selv skriver at «det på nåværende tidspunkt er svært utfordrende å overføre personopplysninger til slike tredjeland».

Dommen er høyst relevant for alle norske virksomheter som benytter eller planlegger å benytte skytjenester, samt de som helt eller delvis har outsourcet IT-funksjonene sine.

Samtidig er det i EU innført et direktiv om fri flyt av data som ikke er personopplysninger. Direktivet er et ledd i EUs Digital Single Market, og skal oppheve rettslige barrierer for hvor data kan lagres. I Norge finnes slike bestemmelser blant annet for arkivopplysninger og regnskapsmateriale, og formålet er at private og offentlige virksomheter skal kunne lagre hvor de måtte ønske i EU/EØS.

Vi er denne gang invitert til advokatfirmaet Føyen Torkildsen, hvor deres spesialister på personvern og skytjenester vil dele av deres erfaring med å håndtere utfallet av sommerens dom, inkludert hvordan dette rettslige landskapet nå ser ut, hvilke tiltak og mitigeringer norske virksomheter må og bør gjøre, samt hvordan virksomhetens bruk av skytjenester er særlig påvirket. Vi vil også få en presentasjon av det nye EU-direktivet om fri flyt av data.

Foredragsholdere
Knut Olav Fiane, advokat og partner
Øyvind Eidissen Ransedokken, advokat og partner
Christian Werner Skovly, advokat
Beatrice Ignacius, advokat

Praktisk informasjon
Kurset er nå fulltegnet. De som melder seg på nå, vil bli satt på venteliste.
Servering av mat/drikke fra kl 17.
Arrangementet er gratis og kun for medlemmer av Juristforbundet.
Arrangementet vil bli streamet. Meld deg på her for å se streamingen.

Obligatorisk etterutdanning
Arrangement i regi av Juristforbundet vil normalt oppfylle kravene til obligatorisk etterutdanning for Advokatforeningens medlemmer. Du kan selv velge om du vil registrere kursdeltakelsen på Advokatforeningens "Min side", eller dokumentere det på annen måte. Du må uansett ta vare på dokumentasjonen.

Kursnummer 2020975