Nettseminar: Teknologi og rettsstatsprinsipper i krisetider

Hvordan balanserer vi teknologiske muligheter, samfunnsbehov, rettslige prinsipper og demokratiske sikkerhetsmekanismer?
Juristforbundets Tech Forum og Tekna inviterer til nettseminar.

Start: 15.06 kl. 11:00
Slutt: 15.06 kl. 12:30
Nettseminar
Påmeldingsfrist
11.06 kl. 12:00

Det er i krisetider samfunnet testes. Hvordan balanserer vi individets interesser mot samfunnets behov? Hvordan kan vi utnytte teknologiske muligheter og samtidig ivareta rettssikkerhet og demokrati? Hvordan håndterer vi risikoen for feiltrinn, og hvordan virker de demokratiske sikkerhetsmekanismene når det stormer rundt oss?

Velkommen til et diskusjonsseminar der vi tar for oss blant annet:

• Det teknologiske mulighetsrommet
  • Avveininger rundt smittesporing – samfunnsvern, personvern og datasikkerhet
  • Balansen mellom teknologiske muligheter, individinteresse, samfunnsbehov og rettsstatsprinsipper

Du vil blant annet treffe:

• Lise Lyngsnes Randeberg, president Tekna
  • Håvard Holm, president Juristforbundet
  • Tore Tennøe, direktør Teknologirådet
  • Gun Peggy Knudsen, områdedirektør FHI
  • Jon Wessel-Aas, advokat og partner, Lund & co
  • Leonora Onarheim Bergsjø, leder NORDE
  • Anne Kjersti Befring, Juridisk fakultet UiO
  • Simen Sommerfeldt, CTO Bouvet

Mer detaljert program kommer senere.

Direktesending
Nettseminaret er gratis og åpent for alle interesserte. Alle påmeldte vil få tilsendt lenke til nettsending.
Medlemmer av Tekna bes melde seg på via Teknas nettsider. Juristforbundets medlemmer bes melde seg på her.
Møtet arrangeres av Juristforbundets Tech Forum og Tekna Big Data.

Forelesere
Lise Lyngsnes Randeberg er president i Tekna og professor i biomedisinsk optikk og fotonikk ved NTNU. Hun er nestleder i Akademikerne og styremedlem i blant annet Teknisk Ukeblad og IndustriAll Europe. Hun er medeier og en av forskerne bak Picterus AS.

Håvard Holm er president i Juristforbundet. Han har tidligere vært påtalejurist ved Oslo politidistrikt, jobbet som advokat og arbeidet i Økokrim. I tillegg har han 14 år bak seg som dommer i Borgarting lagmannsrett. Fra 2010–2014 var han leder av Den norske Dommerforeningen, en av fem seksjoner som sammen danner Juristforbundet.

Tore Tennøe er direktør i Teknologirådet, og gir råd til Stortinget og regjeringen om ny teknologi. Han jobber blant annet med kunstig intelligens og helse, fremtidens transport og livslang læring. Tennøe har vært president for European Parliamentary Technology Assessment network i to perioder og har utdannelse fra UiO, LSE og NHH.

Gun Peggy Knudsen
Fungerende assisterende direktør
Folkehelseinstituttet
Gun Peggy Knudsen er fungerende assisterende direktør for Folkehelseinstituttet. Av bakgrunn er hun sivilingeniør i kjemi og bioteknologi (NTH/NTNU), og har doktorgrad i medisinsk genetikk fra UiO/Rikshospitalet. Knudsen har jobbet som forsker og leder ved Folkehelseinstituttet, og har ledet område for helsedata og digitalisering de siste fem årene.

Jon Wessel-Aas er advokat med møterett for Høyesterett, og partner i Advokatfirmaet Lund & Co. Han arbeider særlig med medierett, ytringsfrihet, personvern og opphavsrett, og har forfattet flere bøker/bokbidrag om de samme emnene. Han er nyvalgt leder av Advokatforeningen.

Leonora Onarheim Bergsjø, PhD, er forsker, forfatter og samfunnsdebattant. Hun er ansatt ved Universitetet i Oslo, samt leder NORDE Norsk råd for digital etikk. Hun er blant annet medforfatter på bøkene Digital etikk (Universitetsforlaget 2019) og Digital dømmekraft (Universitetsforlaget 2020, kommer).

Anne Kjersti Befring
Førsteamanuensis
UiO - Det juridiske fakultet
Anne Kjersti Befring er jurist, advokat og førsteamanuensis på UiO, med helsejuss som spesialfelt. Hun har vært direktør for juridisk avdeling i Legeforeningen og leder i helse- og omsorgsdepartementet. Hun har blant annet vært medlem av Den nasjonale forskningsetiske komite for medisin og helsefag (NEM).

Simen Sommerfeldt er CTO og rådgiver i Bouvet, der han jobber med forretningsutvikling og utvikling av kompetanse på tvers. Han leder satsingen på sikkerhet i Bouvet, og fungerer som myndighetskontakt. Han er en av grunnleggerne av Lær Kidsa Koding! Simen er medforfatter av boken «Personvern og GDPR i praksis», og har holdt mange kurs i personvern.