Storberget blir fylkesmann

Publisert 21.06.2017 20:00:00
Knut Storberget er i statsråd i dag utnevnt til fylkesmann i det nye fylkesmannsembetet for Hedmark og Oppland. Han tiltrer samtidig som de to fylkesmannembetene blir slått sammen 1. januar 2019.

Knut Storberget blir fylkesmann i Hedmark og Oppland. Her på stand for Juristforbundet under Juristdagen 2006, sammen med advokat Tor Erling Staff (foto: Knut Natvig).

Knut Storberget (52) er utdannet jurist. Storberget har siden 2001 vært stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet. Han har vært justisminister i 6 år og har også erfaring fra justiskomiteen, finanskomiteen og næringskomiteen på Stortinget. Storberget har mange års erfaring som advokat i eget og andres advokatfirma, han har møterett for Høyesterett og er fast forsvarer for Sør-Østerdal Tingrett og Eidsivating lagmannsrett.

- Juristforbundet gratulerer Knut Storberget med utnevnelsen til fylkesmann, uttaler president Curt A. Lier. - Gjennom mange år har han vært en dyktig og engasjert motpart så vel som samarbeidspartner for Juristforbundet og flere av våre seksjoner/medlemsforeninger.

Lier legger til at han er takknemlig for Storbergets bidrag til Juristforbundets arbeid for styrket rettssikkerhet.

- Storberget har stilt på stand for Juristforbundet på Juristdagen, og de siste årene har han vært et ivrig og engasjert medlem av juryen for Rettssikkerhetsprisen, forteller Curt A. Lier.

AUG17
Når domstolenes frihet kolliderer med pressens frihet
RETTSSIKKERHETSKONFERANSEN: Da dommerne i britisk høyesterett fastslo at Brexit ikke var gyldig før parlamentet hadde gjort vedtak om det, ble de hengt ut i enkelte aviser som «folkets fiender». Da regjeringen drøyde med å ta dommernes uavhengighet i forsvar, haglet kritikken. Skal uavhengighet og frihet beskytte mot kritikk? Hvor langt kan ytringsfriheten tøyes?
AUG17
Se skattedebatten fra Arendalsuka!
"Legger vi til rette for skattesnusk?" var tittelen på debattmøtet som Juristforbundet og Econa arrangerte under Arendalsuka torsdag 17. august. Debatten ble live streamet og ligger fortsatt på Facebook, slik at alle kan få med seg bl.a. gründer Henning Holstad, skattedirektør Hans Chr. Holte og advokat Rene Ibsen.
AUG17
Skatteetaten - positiv byggmester eller grådig ulv?
Etter høyprofilerte nederlag virker det som Skatteetaten nå konsentrerer seg om småbedriftene. Der finner de alltid, og jeg mener alltid, formalfeil de kan slå ned på, og innbetalingskravene er nådeløse. Vi trenger en debatt om denne utviklingen.