Rettssikkerhetskonferansen: Frihetens rammer - frihetens pris

Publisert 07.06.2017 08:00:00
Ytringsfrihetens kår på jobb. Domstolenes frihet til å dømme etter loven. Medienes frihet til å publisere hva de vil. Hva skjer hvis frihetene kommer i konflikt med hverandre? Dette blir noen av temaene på årets Rettssikkerhetskonferanse.

Rettssikkerhetskonferansen
Tirsdag 17. oktober 2017
Kl. 11.30-15.30
Gamle Logen, Oslo

I oktober er det igjen tid for den tradisjonelle Rettssikkerhetskonferansen, i år for 10. gang. Denne gangen får du bl.a. høre:

• Lawrence McNamara, seniorforsker og visedirektør ved
    Bingham Centre for Rule of Law i London
  • Siv Hallgren, leder for Gjenopptakelseskommisjonen
  • Cecilie Hellestveit, forsker og forfatter
  • Aage Thor Falkanger, sivilombudsmann
  • Curt A. Lier, president i Juristforbundet
  • Årets vinner av Rettssikkerhetsprisen (offentliggjøres 4. oktober)

Åpent for alle | Gratis adgang | Påmeldingsfrist 30. september 2017

Registrering og lett lunsj fra kl. 11.00.

Påmeldingsskjema

Foto: iStock.com/NeroDesign

Storberget blir fylkesmann
Knut Storberget er i statsråd i dag utnevnt til fylkesmann i det nye fylkesmannsembetet for Hedmark og Oppland. Han tiltrer samtidig som de to fylkesmannembetene blir slått sammen 1. januar 2019.
JUN17
Halvparten av juristene får jobb før eksamen
49 % av dem som fullførte jusstudiet (master) i 2016, fikk jobb før siste eksamen var avlagt. Omtrent like mange begynte å søke jobb i siste semester av studiet, mens hele 17 % fikk jobb uten å ha søkt. Dette viser en fersk undersøkelse Juristforbundet har gjort i samarbeid med de juridiske fakultetene i Oslo, Bergen og Tromsø.
JUN17
Program for flere kvinnelige partnere
Juristforbundet introduserer ELISE-programmet for å fremme lik fordeling av kvinnelige og mannlige partnere i norske advokatfirmaer. Programmet går fra februar til oktober 2018 og inkluderer en tre dagers samling i London.