Lønnsstatistikken er klar

Publisert 27.04.2017 17:30:00
Hva tjener en nyutdannet jurist? Hvordan er lønnsutviklingen? Og hva er det vanlig å tjene i en jobb som ligner på din?

5200 jurister og advokater har svart på Juristforbundets store lønnsundersøkelse – nå kan du sjekke tallene!

Logg inn og sjekk lønnskalkulatoren

Nyutdannede jurister starter med omtrent samme grunnlønn i statlig, kommunal og privat sektor – en tendens vi har sett over lang tid i Juristforbundets lønnsundersøkelser. Men hva skjer med lønningene på sikt? Ikke overraskende ser vi at kommunal og statlig sektor følger hverandre tett, mens lønnen i privat sektor øker mer etter noen få år i jobb.

Juristforbundets lønnsstatistikk 2016

Figur: Gjennomsnittlig årslønn etter eksamensår og sektor

Lønnsstatistikken er blant våre aller mest etterspurte medlemsfordeler.  Takk til alle som har svart på lønnsundersøkelsen!

Last ned Juristforbundets lønnsstatistikk 2016 (pdf) – krever innlogging

Logg inn og sjekk lønnskalkulatoren

Eksempel fra Juristforbundets lønnskalkulator

Figur: Eksempel fra Juristforbundets lønnskalkulator

Lønn er ikke alt – mange ønsker seg til offentlig sektor
Mytene om at alle vil bli advokater på grunn av lønnsnivået, stemmer ikke med virkeligheten. De årlige undersøkelsene Juristforbundet gjør i samarbeid med universitetene, viser at jobber i offentlig sektor kommer høyest på ønskelisten for flertallet av de nyutdannede. Arbeidsmiljø, juridisk relevans og faglige utfordringene er svært viktig for de unge juristene når de søker jobb.

50 av Juristforbundets medlemmer er intervjuet om sine karrierevalg. Samfunnsnytte og arbeid med rettssikkerhet, faglige utfordringer og det å få jobbe med mennesker er blant gjengangerne i hva som motiverer dem i jobben.

Er du ikke medlem? Meld deg inn i dag, så får du raskt tilgang til lønnsstatistikken og alle Juristforbundets medlemsfordeler.

Ferske jurister i første jobb
APR17
Vi har jo hørt det: Jusstudentene er i lomma på rike advokatfirmaer. Stemmer det at studentene lar seg kjøpe av tapas og sjampis på Oslos ytterste bryggekant?

Juristforbundets undersøkelser gir et annet og langt mer nyansert bilde av hva som motiverer de nyutdannede. Det er liten grunn til bekymring.
Artikkel
Varierte jobbmuligheter som jurist!
AUG16
Vet du hvilke muligheter du har etter jusstudiet? Har du lyst å vite mer om hvor du kan jobbe som jurist? Våre mangfoldige medlemmer løser de viktigste samfunnsoppgavene, bidrar i næringslivet og påvirker rettsikkerhet i hele Norge og internasjonalt. Vi viser fram et spennende utvalg av juridiske utfordringer både i offentlig og privat sektor. Følg med på mangfoldskampanjen vår og bli inspirert!
Artikkel