Internasjonal forhandlingsfinale i Oslo i juni

Publisert 31.05.2017 14:00:00
150-170 deltakere fra inntil 32 land er ventet til Oslo for finalen i den internasjonale forhandlingskonkurransen for jusstudenter (INC). Finalen foregår i slutten av juni ved Universitetet i Oslo med Juristforbundet som en av arrangørene.

Norge er i år vertskap for den internasjonale forhandlingskonkurransen for jusstudenter (International Negotiation Competition – INC) som foregår siste uken i juni. Konkurransen går over flere dager på Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo.

Konkurransen arrangeres av Juristforbundet sammen med advokatfirmaet Arntzen de Besche, Universitetet i Oslo, Dispute Resolution Forum (Forum for tvisteløsning) og Juristenes Utdanningssenter.

Kunnskap om interkulturelle forhandlinger
– Formålet med konkurransen er bl.a. å skape større interesse for juridiske forhandlinger hos jusstudentene. Den skal også gi studentene mulighet til å trene og forbedre sine forhandlingsferdigheter i internasjonale transaksjoner og tvister, samt gjøre dem bedre i stand til å møte jurister og advokater fra andre land, forteller Michael J. H. Rummelhoff, Juristforbundets prosjektleder for den internasjonale finalen.

Rummelhoff påpeker også verdien av at studentene får vurderinger av sin innsats fra erfarne juridiske forhandlere.

– Deltakerne blir også gjennom konkurransedagene  bedre kjent med de spesielle aspektene av internasjonale juridiske forhandlinger, bl.a. utfordringene med tverrkulturell kommunikasjon, samt potensielle forskjeller i forhandlingsstil, etiske begrensninger, sosiale normer og forretningspraksis.

Aktuelle saker:

Masterclass om interkulturelle forhandlinger

Norge ligger etter med forhandlingsløsninger

Oslo-studenter stiller for Norge
Det norske laget som deltar i INC, består av jusstudentene Tonje B. Onsøien og Malin Granli fra Universitetet i Oslo. De kvalifiserte seg ved å vinne den nasjonale konkurransen mot lag fra de juridiske fakultetene i Oslo, Bergen og Tromsø.

Ved siden av deltakelsen i den internasjonale konkurransen fikk de et trainee-opphold i advokatfirmaet Arntzen de Besche. Lagets blir coachet frem til finalen av Juristforbundets advokat Roar Thun Wægger.

Fjorårets internasjonale finale gikk i Sveits, der det norske laget tok en overaskende god fjerde plass. Engelskspråklige land gjør det tradisjonelt godt i konkurransen.

Storberget blir fylkesmann
Knut Storberget er i statsråd i dag utnevnt til fylkesmann i det nye fylkesmannsembetet for Hedmark og Oppland. Han tiltrer samtidig som de to fylkesmannembetene blir slått sammen 1. januar 2019.
JUN17
Halvparten av juristene får jobb før eksamen
49 % av dem som fullførte jusstudiet (master) i 2016, fikk jobb før siste eksamen var avlagt. Omtrent like mange begynte å søke jobb i siste semester av studiet, mens hele 17 % fikk jobb uten å ha søkt. Dette viser en fersk undersøkelse Juristforbundet har gjort i samarbeid med de juridiske fakultetene i Oslo, Bergen og Tromsø.
JUN17
Program for flere kvinnelige partnere
Juristforbundet introduserer ELISE-programmet for å fremme lik fordeling av kvinnelige og mannlige partnere i norske advokatfirmaer. Programmet går fra februar til oktober 2018 og inkluderer en tre dagers samling i London.