Dommerforeningen engasjerer seg internasjonalt

Publisert 31.05.2017 17:00:00
Dommerforeningens leder Ingjerd Thune og nestleder Wiggo Storhaug Larssen deltok på årets møte i Den europeiske dommerforeningen (EAJ). Møtet ble holdt i Chisniau, Moldova 18.-20. mai.

Et hovedspørsmål på møtet er den alvorlige situasjonen for dommerne i Tyrkia. EAJ har vært sterkt engasjert i dette spørsmålet, og blant de problemstillinger som ble drøftet i Moldova var forvaltingen av et fond som er avsatt til hjelp for de dommerne som er avsatt/fengslet i etterkant kuppforsøket i fjor sommer.

Den alvorlige situasjonen for domstolene i Polen ble også drøftet.

Neste møte i EAJ vil finne sted i november, i forbindelse med møtet i Den internasjonale dommerforeningen (IAJ) i Santiago, Chile.

AUG17
Følg debatten i Arendal live!
"Legger vi til rette for skattesnusk?" er tittelen på debattmøtet som Juristforbundet og Econa holder under Arendalsuka torsdag 17. august kl. 18.00. Debatten blir streamet live, slik at alle kan få med seg bl.a. gründer Henning Holstad, skattedirektør Hans Chr. Holte og advokat Rene Ibsen.
AUG17
Skatteetaten - positiv byggmester eller grådig ulv?
Etter høyprofilerte nederlag virker det som Skatteetaten nå konsentrerer seg om småbedriftene. Der finner de alltid, og jeg mener alltid, formalfeil de kan slå ned på, og innbetalingskravene er nådeløse. Vi trenger en debatt om denne utviklingen.
Shabana Rehman: Sterkt om personvern
Shabana Rehman innledet både personlig og sterkt om ungdom og personvern på nett på Juristforbundets temabrunsj under Arendalsuka. Over 40 inviterte gjester og lokale medlemmer fylte puben Lille Andevinge for både faglig og biologisk påfyll.