Dommerforeningen engasjerer seg internasjonalt

Publisert 31.05.2017 17:00:00
Dommerforeningens leder Ingjerd Thune og nestleder Wiggo Storhaug Larssen deltok på årets møte i Den europeiske dommerforeningen (EAJ). Møtet ble holdt i Chisniau, Moldova 18.-20. mai.

Et hovedspørsmål på møtet er den alvorlige situasjonen for dommerne i Tyrkia. EAJ har vært sterkt engasjert i dette spørsmålet, og blant de problemstillinger som ble drøftet i Moldova var forvaltingen av et fond som er avsatt til hjelp for de dommerne som er avsatt/fengslet i etterkant kuppforsøket i fjor sommer.

Den alvorlige situasjonen for domstolene i Polen ble også drøftet.

Neste møte i EAJ vil finne sted i november, i forbindelse med møtet i Den internasjonale dommerforeningen (IAJ) i Santiago, Chile.

Storberget blir fylkesmann
Knut Storberget er i statsråd i dag utnevnt til fylkesmann i det nye fylkesmannsembetet for Hedmark og Oppland. Han tiltrer samtidig som de to fylkesmannembetene blir slått sammen 1. januar 2019.
JUN17
Halvparten av juristene får jobb før eksamen
49 % av dem som fullførte jusstudiet (master) i 2016, fikk jobb før siste eksamen var avlagt. Omtrent like mange begynte å søke jobb i siste semester av studiet, mens hele 17 % fikk jobb uten å ha søkt. Dette viser en fersk undersøkelse Juristforbundet har gjort i samarbeid med de juridiske fakultetene i Oslo, Bergen og Tromsø.
JUN17
Program for flere kvinnelige partnere
Juristforbundet introduserer ELISE-programmet for å fremme lik fordeling av kvinnelige og mannlige partnere i norske advokatfirmaer. Programmet går fra februar til oktober 2018 og inkluderer en tre dagers samling i London.