Dele bilder på nett – og så?

Publisert 06.02.2017 16:30:00
Ungdom deler bilder på nett hele tiden – av situasjoner som ikke burde vært vist eller personer som ikke vet om det. Vet du hvilke regler som gjelder for publisering av bilder på nett? Juristforbundets medlemmer og deres ungdommer inviteres til JuristForum om personvern på nett 2. mars.

Mange unge åpner livet sitt for kjente og ukjente på nettet. Stolte foreldre sprer bilder av barna sine – som noen misbruker. Bilder fra fest deles ukritisk på «snap», «insta» eller Facebook. Barn ned i 10 års alder sender live fra musically. Noen legger ut lite hyggelige eller seksualiserte bilder av ungdom som ikke visste at de ble tatt. Vet du hvilke regler som gjelder for publisering av bilder på nett – eller hva som skjer når du bryter disse reglene?

Juristforbundet inviterer til JuristForum om ungdom og personvern på nett for medlemmer og deres ungdommer torsdag 2. mars kl. 17.00-19.30 på Thon Conference, Universitetsgata 26, Oslo. Det serveres pizza og mineralvann, og det er gratis adgang.

Disse vil gi gode råd om regler og konsekvenser:

Sara Eline Grønvold
jurist og forfatter av boken Barn og personvern:
Din digitale identitet – hvem skaper den?

Kari Gimmingsrud
advokat og partner i advokatfirmaet Haavind:
Personvern på nett

Helge Haugland
politioverbetjent i Kripos, seksjon for seksuallovbrudd:
Bildet er på nett – hva nå?

Spørsmål og kommentarer fra salen

Påmelding her innen 23. februar 2017. Begrenset antall plasser!

Foto: iStock.com/Highwaystarz-Photography