- Rettssikkerhet er kjerneverdien

Publisert 31.05.2017 12:30:00
– For Juristforbundet er rettssikkerheten kjerneverdien, og ett av de grunnleggende elementer som samfunnet vårt må bygge på, forteller forbundets president Curt A. Lier i et intervju med Akademikerne i anledning hovedorganisasjonens 20 års jubileum.

– Vi arbeider for at alle skal ha tilgang til nødvendig juridisk rådgivning og veiledning, uavhengig av økonomi og geografi. Det viktigste jurister gjør for samfunnet, er å tolke og gi råd om lovverket. Vi veileder og bistår enkeltpersoner og virksomheter i møtet med deres rettigheter og plikter, sier Lier.

Les hele intervjuet på Akademikernes nettsted.

Se Juristforbundets nyeste profileringsfilm, laget til intervjuet.

Se filmen der presidenten forteller hvorfor alle jurister bør være medlem av Juristforbundet.

Foto: Stig Jarnes

Storberget blir fylkesmann
Knut Storberget er i statsråd i dag utnevnt til fylkesmann i det nye fylkesmannsembetet for Hedmark og Oppland. Han tiltrer samtidig som de to fylkesmannembetene blir slått sammen 1. januar 2019.
JUN17
Halvparten av juristene får jobb før eksamen
49 % av dem som fullførte jusstudiet (master) i 2016, fikk jobb før siste eksamen var avlagt. Omtrent like mange begynte å søke jobb i siste semester av studiet, mens hele 17 % fikk jobb uten å ha søkt. Dette viser en fersk undersøkelse Juristforbundet har gjort i samarbeid med de juridiske fakultetene i Oslo, Bergen og Tromsø.
JUN17
Program for flere kvinnelige partnere
Juristforbundet introduserer ELISE-programmet for å fremme lik fordeling av kvinnelige og mannlige partnere i norske advokatfirmaer. Programmet går fra februar til oktober 2018 og inkluderer en tre dagers samling i London.