Arkiv 2017

Ledig prosjektstilling – seksjonskonsulent
Juristforbundet – Privat søker etter en seksjonskonsulent i full stilling ut 2018. Du må like orden og oversikt, være kreativ og utviklingsorientert og bli motivert av å ta ansvar og yte god service.
JAN17
Akademikerne på digitaliseringstoppmøte med statsministeren
Statsministeren inviterte denne uken til toppmøte om digitalisering. – Det viktigste vi gjør for å møte fremtiden er å sørge for at flere tar høyere utdanning og at vi fornyer trepartssamarbeidet i takt med samfunnsutviklingen, sier Kari Sollien, leder av Akademikerne.
– Retten trenger tilstrekkelig fagkompetanse
– Vi savner en forståelse hos stortingsflertallet for at lov- og regelverket er komplisert og kompetansekrevende, noe som tilsier at den nye meddomsretten bør ha 3 fagdommere. Likevel bør det være et flertall av lekdommere for å ivareta prinsippet om å bli «dømt av likemenn», uttaler Juristforbundets president Curt A. Lier.
JAN17
Erstatning av juryen: Lagmannsretten bør ikke svekkes
– Det er bred enighet om at lekfolk skal være i flertall når retten tar stilling til spørsmål om straffeskyld. Det skriver en gruppe dommere i en kronikk i Aftenposten, men advarer samtidig mot å redusere antall fagdommere til to.
Løsning i LHL-konflikten
Akademikerne helse har akseptert meklers forslag til løsning om ny pensjonsordning og tariffavtale for ansatte i LHL-klinikkene. – Det har vært viktig for oss å overføre rettigheter fra tidligere tariffområde, i tillegg til å sikre våre medlemmer en trygg og rettferdig pensjonsordning, sier Rune Frøyland, forhandlingsleder for Akademikerne helse.
FEB17
Tillitsvalgt – utakknemlig arbeid?
De tillitsvalgte sitter med mye makt og mye ansvar. De skal ivareta medlemmenes interesser, de skal sikre medbestemmelse og forhandle, de skal passe på at spillereglene i lov- og avtaleverk blir fulgt. De tillitsvalgte gjør et meget viktig arbeid, men det kan til tider virke som en utakknemlig jobb. Hvorfor er det slik?
Evaluering av de lokale forhandlingene i staten 2016
Hovedtariffoppgjøret 2016 endte med at Akademikerne fikk satt av 75 % til lokale forhandlinger. Avtalen innebærer økt lokalt handlingsrom i den enkelte virksomhet slik Akademikerne og Juristforbundet har jobbet for lang tid. Resultatet er at de tillitsvalgte får større påvirkningsmulighet og større ansvar for medlemmenes lønnsutvikling.
Inntektspolitisk konferanse 14. februar 2017
Hvordan blir fremtidens arbeidsliv? Akademikerne løfter sentrale temaer som medbestemmelse, tillit, kompetansebehov og omstilling. Med bl.a. Anniken Hauglie,, Torbjørn Røe Isaksen og deltakere fra Civita, Arbeidsforkningsinstituttet, Finanskomiteen, Justiskomiteen, LO og Akademikerne.
FEB17
Dele bilder på nett – og så?
Ungdom deler bilder på nett hele tiden – av situasjoner som ikke burde vært vist eller personer som ikke vet om det. Vet du hvilke regler som gjelder for publisering av bilder på nett? Juristforbundets medlemmer og deres ungdommer inviteres til JuristForum om personvern på nett 2. mars.
FEB17
Ny veileder om kontroll og overvåkning på arbeidsplassen
Aldri helt alene: Overvåkningskamera ved inngangspartiet, ved kassa og på lageret. GPS-målere som posisjonerer biler og dermed også sjåførene. Id-kort som forteller når du kommer og går. – Et grunnleggende prinsipp er at alle har krav på personvern og privatliv – også på jobb, er den klare meldingen fra Arbeidstilsynet.
FEB17
Fremtidig lønns- og forhandlingssystem i staten
Et partssammensatt utvalg bestående av Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) og Akademikerne har levert en ny utredning om et modernisert lønns- og forhandlingssystem i staten.
FEB17
– Spekter forstår ikke lovens vern mot uforsvarlig arbeidstid
Forutsetningen for legenes vide unntak fra arbeidsmiljøloven er kollektive arbeidsplaner, understreket Akademikerne hos Rikslønnsnemnda i går. Kjennelsen kommer trolig i uke 9.
FEB17
Juristforbundet følger opp flytting av statlige arbeidsplasser
På tirsdag meldte Aftenposten at regjeringen ønsker å flytte mange hundre etablerte arbeidsplasser ut av Oslo.

– Juristforbundet vil følge saken og bistå våre medlemmer, sier Curt A. Lier.
FEB17
Akademikerne kritisk til flytteprosess: Ansatte må involveres
I dag varslet kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner flytting av flere statlige arbeidsplasser fra Oslo til distriktene. – Vi opplever at medlemmer og tillitsvalgte blir kastet rundt som en del av en politisk hestehandel uten at det tas hensyn til medbestemmelse og involvering av de ansatte, sier Anders Kvam, leder av Akademikerne stat.
Dommernes støttefond 2017
Dommernes støttefond har som formål å yte økonomisk støtte til etterutdannelse og studieprosjekter for jurister i offentlig tjeneste. Støtten kan for eksempel benyttes til studiereise, hospitering eller juridisk forfatterskap.
Medbestemmelse viktig i endringsprosesser
Omstillingsprosesser i offentlig sektor som følge av politiske beslutninger er unntatt fra medbestemmelse, men det gjelder ikke hvordan prosessen skal foregå. Arbeidsgiver har et særskilt ansvar, men de tillitsvalgte skal også være viktige bidragsytere. I tillegg må den enkelte medarbeider delta aktivt og bidra til best mulig arbeidsmiljø også under omstillinger.
FEB17
Fire får stipend til masteroppgaven
Juristforbundets mastergradsstipend for 2017 går til oppgaver om dataavlesning, gifte mindreårige asylsøkere, advokaters taushetsplikt og overvåkning på arbeidsplasser. Hver av studentene får 20.000 kroner som støtte til arbeidet med masteroppgavene.
FEB17
Akademikere skaper verdier i mindre virksomheter
Akademikere skaper verdier og arbeidsplasser i små og mellomstore bedrifter. Dessuten øker de virksomhetenes sjanse for å overleve. Dette viser en fersk analyse som byrået Epinion har gjort for Juristforbundets danske søsterorganisasjon DJØF og danske Akademikerne.
FEB17
– Regjeringen bør lære av gamle tabber!
Regjeringen går inn for å flytte flere hundre statlige arbeidsplasser ut av Oslo. Evalueringen etter utflyttingen av statlige etater i 2003 konkluderte med at tiltaket verken ga økt tilflytting, styrket regionøkonomi, bedre kunnskapsmiljøer eller bedre tjenester. – Regjeringen bør lære av gamle tabber, mener Juristforbundets president Curt A. Lier.
Akademikerne tar sykehuskonflikten til Arbeidsretten
Skuffende kjennelse: – Rikslønnsnemnda kan ikke videreføre legenes vide unntak fra arbeidsmiljøloven mot arbeidstakersidens vilje og dermed sette seg utover norsk lov, sier Rune Frøyland, leder i Akademikerne helse.
Budsjettreform truer rettssikkerheten
Regjeringens avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform (ABE), som gir alle statlige etater et sjablonmessig kutt på 0,8 prosent i 2017, slår svært ulikt ut. Noen etater kan med relativt enkle grep effektivisere tilsvarende. Domstolene må kutte i bemanningen.
MAR17
Advokatbransjen støter fra seg de unge
– Mitt inntrykk er at min generasjon er mindre motiverte av lønn og prestisje. Likhet, samboerskap, familie og fritid er verdt mer. Det vil si at arbeidsgiver tjener på å gjøre noe med dette, sier jusstudent Pauline Sommerfelt Helle til Dagens Næringsliv.
Akademikerne 20 år
I år fyller Akademikerne 20 år. Organisasjonen representerer 200.000 akademikere over hele landet, og vi er blitt en viktig stemme i den offentlige debatten i løpet av vår levetid.
MAR17
Likestilling ingen selvfølge for verdens kvinner
Juristforbundet vil gratulere alle kvinner med 8. mars! Vi ser at det fortsatt er mye å gjøre for å oppnå full reell likestilling i samfunnet vårt. Likevel retter vi i dag oppmerksomheten mot alle de kvinner rundt i verden som ikke er i nærheten av den status og det likestillingsnivå som de fleste norske kvinner har oppnådd. Dukker det opp en mulighet til å vise solidaritet med undertrykte kvinner, så bruk den!
Fylkesmannsjuristene: Omorganiseringen rammer de svakeste
I morgen tas den politiske beslutningen om fremtidig struktur for Fylkesmannsembetene. Det ligger an til vesentlig sentralisering og reduksjon av antall fylkesmannsembeter. De svakeste gruppene er de som sterkest vil rammes av dette.
MAR17
Det juridiske fakultet i Tromsø må opprettholdes
Flertallet i en arbeidsgruppe ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet har foreslått en omorganisering av universitetet som innebærer at Det juridiske fakultet degraderes til et institutt. Dette instituttet skal inngå i et nytt fakultet som vil utgjøre et oppsamlingsheat av ulike fagområder med lite til felles. Dette vekker stor bekymring i Juristforbundet.
Fylkesmannsembetene omstilles
Kongen i statsråd vedtok i dag fire nye sammenslåinger av fylkesmannsembeter. Endringene skal tre i kraft 1. januar 2019.
–Fylkesmannsjuristene har brukt mye ressurser på å forsøke å påvirke i forkant av beslutningen. Vi synes å se spor av at regjeringen har lyttet til våre argumenter.
Tre ledige stillinger i Juristforbundet
Områdeleder (stabsleder), Fagsjef Økonomi og Fagsjef HR & Administrasjon søkes til Juristforbundets sekretariat – frist 27. mars. I Juristforbundet møter du dyktige kollegaer i et godt og uformelt arbeidsmiljø. Det stilles store krav til selvstendighet, og du får tilsvarende stort ansvar og handlingsrom.
Innkalling til ekstraordinært årsmøte i Juristforbundet – Student 2017
Det innkalles med dette til ekstraordinært årsmøte i Juristforbundets studentseksjon tirsdag den 28. mars 2017 klokken 09.00. Møtet avholdes på Universitetet i Tromsø. Fullstendig innkalling med sakspapirer er sendt seksjonsstyret i Juristforbundet – Student.
MAR17
– Vi deler kunnskap om kamp mot overgrep
Juristforbundets president Curt A. Lier og Lise Dalhaug fra Politijuristenes styre var forrige uke i Guatemala for å dra i gang et prosjekt som skal lære politiet i landet å ivareta kvinner og barn som har vært utsatt for overgrep.
MAR17
- Utflytting vil gi tap av kritisk og verdifull kompetanse
- Juristforbundet er tilhenger av å etablere statlige arbeidsplasser. Men utflytting av eksisterende etater vil gi et tap av kritisk og verdifull kompetanse, uttalte Sverre Bromander (bildet), leder av Juristforbundet - Stat under en høring på Stortinget i dag. Han møtte sammen med Pål Jakob Aasen, hovedtillitsvalgt for Juristforbundet og akademikerne i Landsbruksdirektoratet, som holdt et innlegg med sin egen arbeidsplass som eksempel.
Tyrkia: Grunnlovsendring nådestøt mot demokratiet
Den europeiske dommerforeningen (EAJ) er svært bekymret foran folkeavstemningen om endringer i Tyrkias grunnlov. De advarer om at Tyrkia står på spranget til å forlate det konstitusjonelle, rettssikkerhetsbaserte demokratiet. Bekymringen deles av Europarådets rådgivende organ i konstitusjonelle saker, Veneziakommisjonen.
MAR17
Husk å svare på lønnsundersøkelsen!
Når du svarer på lønnsundersøkelsen, bidrar du til at Juristforbundets lønnsstatistikk og lønnskalkulator gir et best mulig bilde av hva jurister tjener. Alle som svarer er med i trekningen av to iPad.

Sjekk innboksen og svar nå!
MAR17
- Mer fri rettshjelp i pasientsaker
- Juristforbundet mener at flere bør få fri rettshjelp i pasientsaker, sa Sverre Bromander, leder i Juristforbundet - Stat, på Dagsrevyen 21 i går kveld. Dette kom frem i en kommentar til NRKs melding om at staten bruker stadig mer ressurser på rettsaker mot pasienter enn tidligere, og den vinner flere av sakene.
Menneskerettighetspris til Barnas Jurist
Barnas Jurist mottok i dag Jusstudentenes Menneskerettighetspris. De får prisen for å være gode forbilder for kommende jurister gjennom sitt arbeid for barns og unges rettigheter. – Vi er veldig glade for å motta denne anerkjennelsen til Barnas Jurist, sier prosjektleder Tamar Thorud – her sammen med Gatejuristens leder Cathrine Moksnes t.v. og to glade prisvinnere.
MAR17
Tillitsvalgte forbereder seg til lønnsoppgjøret
Hva er det realistisk å forvente i årets oppgjør? Hvor står arbeidet med ny modell for offentlig tjenestepensjon? Og hvordan er erfaringene med lokale forhandlinger?

Tillitsvalgte deler erfaringer og forbereder seg til forhandlinger på medlemmenes vegne foran lønnsoppgjøret i 2017.
MAR17
– Etterforskere bør trenes og sertifiseres.
Lederen av Stortinget justiskomité, Hadia Tajik (Ap), har sendt et skriftlig spørsmål til justisminister Per-Willy Amundsen om sertifisering av politijurister og politietterforskere. Hun tolker statsråden som motstander av en slik ordning. Juristforbundet støtter en sertifiseringsordning for etterforskere.
Nytt arbeidsgiverråd i staten
Et arbeidsgiverråd i staten skal gi de statlige virksomhetene økt innflytelse på utformingen og gjennomføringen av arbeidsgiverpolitikken. - Vi tror dette vil bidra til å gjøre statlige arbeidsplasser mer konkurransedyktige og attraktive og øke kvaliteten på tjenestene til befolkningen, sier Anders Kvam, leder i Akademikerne stat.
MAR17
Seminar: Dommernes rolle når rettsstaten utfordres?
Hvilken rolle skal dommerne ha hvis rettsstaten utfordres eller angripes av de andre statsmaktene? Dette er tema for et åpent seminar i regi av den internasjonale juristkommisjonens norske avdeling, ICJ-Norge. Professor Hans Petter Graver holder hovedinnlegget.
MAR17
Mellomoppgjøret: Forventer at staten følger opp forpliktelser
– Moderniseringen av tariffavtalen må fullføres i år. Det er viktig for at staten skal fortsette å være en attraktiv arbeidsplass, sier Anders Kvam, leder i Akademikerne stat.
APR17
Ledig stilling som digital kommunikasjonsrådgiver og markedskonsulent
Juristforbundet søker to nye medarbeidere til markedsteamet. En stilling går på operativ drift og utvikling av nettsted og digitale kanaler. Den andre stillingen omfatter bl.a. markedskampanjer og innhold til ulike kanaler. Begge stillingene krever høyere utdanning og minst tre års relevant arbeidserfaring.
APR17
Gatejuristen søker multitalent innen administrasjon og HR
Gatejuristen i Oslo er i sterk utvikling. De trenger en dyktig medarbeider som kan avlaste daglig leder og bygge opp gode allsidige administrative funksjoner. Du vil få ansvar for å lede og drifte virksomhetens oppgaver innen kontoradministrasjon, informasjon, HR, IT, budsjett/økonomi.
APR17
Europeiske jurister, dommere og journalister fordømmer Tyrkia
Tyrkia har anhold 2000 dommere og påtalejurister, 350 advokater og 150 journalister og mediefolk, og det tas ut tiltale mot ytterligere 867 advokater. Det er bakgrunnen for en felles uttalelse fra jurister, dommere og journalister mot raseringen av rettssikkerheten i Tyrkia.
APR17
Opplæring i nytt lønns- og forhandlingssystem i staten
Akademikerne holder kurs for tillitsvalgte i nytt lønns- og forhandlingssystem over hele landet. Vi oppfordrer Juristforbundets tillitsvalgte i statlig sektor om å melde seg på. Første samling er 30. mai i Oslo.
APR17
Opplæring i lokale forhandlinger i KS-området
Akademikerne kommune arrangerer kurs i lokale forhandlinger rundt om i landet. Vi oppfordrer Juristforbundets tillitsvalgte i kommunal sektor om å melde seg på. Første samling er 23. mai i Bergen.
Kommunesektoren: Enighet i lønnsforhandlingene
Lektorene får en samlet lønnsvekst på 2,4 prosent i årets oppgjør.
Juristforbundets medlemmer i kommunen har sine lønnsforhandlinger lokalt i den enkelte kommune, fylkeskommune eller foretak. Disse forhandlingene vil gjennomføres i løpet av våren og i hovedsak høsten.
APR17
Juristforbundet i høring om varsling på Stortinget
– Bare én av tre tror det er kultur på arbeidsplassen for å varsle om kritikkverdige forhold, sa Juristforbundets president Curt A. Lier til Arbeids- og sosialkomiteen. Han deltok på høring om endringer i arbeidsmiljøloven sammen med Akademikernes leder Kari Sollien.
Lønnsstatistikken er klar
Hva tjener en nyutdannet jurist? Hvordan er lønnsutviklingen? Og hva er det vanlig å tjene i en jobb som ligner på din?

5200 jurister og advokater har svart på Juristforbundets store lønnsundersøkelse – nå kan du sjekke tallene!
APR17
Mellomoppgjøret i staten i havn
– Vi har tatt enda et skritt mot et moderne lønnssystem. Vi er veldig fornøyde med at all lønn skal fordeles lokalt i den enkelte virksomhet, og at den utdaterte lønnstabellen nå fjernes, sier Anders Kvam, leder i Akademikerne stat.
Oslo kommune: Enighet mellom partene
– Akademikerne har et klart mål om at lønnsforhandlingene skal skje lokalt på den enkelte arbeidsplass. Oslo har offentlig sektors mest utdaterte lønnssystem, sier Erik Graff, forhandlingsleder for Akademikerne i Oslo kommune.
- Rettssikkerhet er kjerneverdien
– For Juristforbundet er rettssikkerheten kjerneverdien, og ett av de grunnleggende elementer som samfunnet vårt må bygge på, forteller forbundets president Curt A. Lier i et intervju med Akademikerne i anledning hovedorganisasjonens 20 års jubileum.
MAI17
Internasjonal forhandlingsfinale i Oslo i juni
150-170 deltakere fra inntil 32 land er ventet til Oslo for finalen i den internasjonale forhandlingskonkurransen for jusstudenter (INC). Finalen foregår i slutten av juni ved Universitetet i Oslo med Juristforbundet som en av arrangørene.
Dommerforeningen engasjerer seg internasjonalt
Dommerforeningens leder Ingjerd Thune og nestleder Wiggo Storhaug Larssen deltok på årets møte i Den europeiske dommerforeningen (EAJ). Møtet ble holdt i Chisniau, Moldova 18.-20. mai.
Masterclass om interkulturelle forhandlinger
Et topplag av internasjonale forhandlingseksperter kommer til Oslo 27. juni for å bidra på en masterclass om interkulturelle forhandlinger. Dette skjer i forbindelse med den internasjonale forhandlingskonkurransen for jusstudenter (International Negotiation Competition – INC). Juristforbundet er medarrangør.
JUN17
Norge ligger etter med forhandlingsløsninger
Forhandlinger er en undervurdert disiplin innen rettsvitenskapen og kan spare samfunnet og partene for store kostnader. Norge ligger etter mange andre land med både kunnskap og praksis knyttet til forhandlingsteknikk. Nå økes fokuset på forhandlinger også her i landet.
JUN17
Program for flere kvinnelige partnere
Juristforbundet introduserer ELISE-programmet for å fremme lik fordeling av kvinnelige og mannlige partnere i norske advokatfirmaer. Programmet går fra februar til oktober 2018 og inkluderer en tre dagers samling i London.
Rettssikkerhetskonferansen: Frihetens rammer - frihetens pris
Ytringsfrihetens kår på jobb. Domstolenes frihet til å dømme etter loven. Medienes frihet til å publisere hva de vil. Hva skjer hvis frihetene kommer i konflikt med hverandre? Dette blir noen av temaene på årets Rettssikkerhetskonferanse.
Hvorfor være medlem?
Hvorfor bør alle jurister være medlem av Juristforbundet? President Curt A. Lier gir i en en fersk filmsnutt et kortfattet svar på spørsmålet - om fordelene både for deg, for juristene som utdanningsgruppe og for hele samfunnet.
JUN17
Halvparten av juristene får jobb før eksamen
49 % av dem som fullførte jusstudiet (master) i 2016, fikk jobb før siste eksamen var avlagt. Omtrent like mange begynte å søke jobb i siste semester av studiet, mens hele 17 % fikk jobb uten å ha søkt. Dette viser en fersk undersøkelse Juristforbundet har gjort i samarbeid med de juridiske fakultetene i Oslo, Bergen og Tromsø.
Storberget blir fylkesmann
Knut Storberget er i statsråd i dag utnevnt til fylkesmann i det nye fylkesmannsembetet for Hedmark og Oppland. Han tiltrer samtidig som de to fylkesmannembetene blir slått sammen 1. januar 2019.