Karrieretips - artikler

Inger-Christine Lindstrøm er Juristforbundets faste karriererådgiver. Hun har lang erfaring som karriererådgiver i og utenfor Juristforbundet. Her samler vi artikler hun har skrevet for medlemsbladet Juristkontakt.

MAR17
Hvor finner jeg de ledige jobbene?
Bare rundt halvparten av alle ledige stillinger blir annonsert i tradisjonell forstand. Hva kan du gjøre som arbeidssøker for å finne stillinger som passer for deg?
DES16
Å være eller ikke være – på LinkedIn
Er du på LinkedIn? Har du tenkt på at LinkedIn kan være viktig for deg i jobben og karrieren? Mye tyder på at det smart å vurdere om du er synlig nok som fagperson. Kanskje er din ekspertise, erfaring eller ambisjoner en litt for godt bevart hemmelighet?
JUN16
Kunsten å si opp
Du har ønsket deg ny jobb, og nå har du fått tilbud om en jobb du veldig gjerne vil ha. Det er bare det at du synes det er så vanskelig å si opp jobben du har. Du har bestemt deg, men det er allikevel slik at du gruer deg.
MAI16
Tør jeg og bør jeg bytte jobb?
Er det nå du skal gjøre det? Noen ganger er valget veldig enkelt. Du vet at dette er jobbtilbudet du har ventet på. Enten dette er din første jobb, eller du ikke er i arbeid akkurat nå, vil det være naturlig å gripe den første, gode muligheten. Innebærer en ny jobb at du må si opp den jobben du har, kan valget være mer komplisert.
DES15
Alder er bare et tall
For mange blir myten om «femti og ferdig» en sovepute. Louis Armstrong skal ha sagt at musikere ikke pensjonerer seg, de fortsetter bare å spille så lenge det er musikk igjen i dem. Hvordan er det for jurister?
NOV15
Endringer på jobben?
Endringer, omorganiseringer, fusjoner og fisjoner, nye prosjekter, ny teknologi, nye oppgaver, nytt kontor eller flytting til åpent landskap, ny leder og nye kolleger. Noen som ikke har opplevd noe av dette? Neppe.
MAI15
Hva blir du motivert av?
Hva trenger du for å utvikle deg og trives i jobben din? For mange er det litt tilfeldig at det ble akkurat den jobben og den arbeidsplassen. Var det tilfeldig at du ble jurist? For mange er det slik, men det er kanskje ikke så tilfeldig likevel? Du ønsket deg kanskje en solid akademisk plattform, og så ble det jussen.
MAR15
Slik lykkes du med jobbintervjuet
Hvis du skal på intervju, betyr det at du har lykkes med jobbsøknaden din. Du er aktuell for jobben. Din potensielle arbeidsgiver ønsker å treffe deg og finne ut om bakgrunnen din og den du er samsvarer med deres ønsker og behov. Du ønsker naturligvis å finne ut mer om jobben og dem også. Gratulerer!
FEB15
Hvordan vil du bli ledet?
Hvor god leder du får, er til en viss grad opp til deg selv. Ledere har begrenset mulighet til å se alle behov og utfordringer hos alle medarbeiderne. Ønsker du endringer i arbeidssituasjonen din, må du ta det opp med lederen.
JAN15
Ta grep om kompetanseutviklingen din
Hva jobber du med da? Jeg er jurist. Hva kan du da? Jeg er jurist. Kunne du trenge mer kompetanse enn bare dette? Hvis du tror du er ferdig utdannet, er du ikke utdannet, men ferdig!
OKT14
Veien mot ny jobb
Når er det egentlig på tide å bytte jobb? Og hva er det egentlig jeg vil oppnå?
OKT14
Nettverksbygging er viktig for karrieren
Ordet nettverksbygging har mange sterke meninger om. Noen assosierer nettverk med lukkede eksklusive, ressurssterke og ekskluderende miljøer der man innad hjelper hverandre betingelsesløst med å oppnå fordeler. De aller fleste nettverk fungerer heldigvis ikke på den måten.
MAI14
Aldri for gammel til å bytte jobb
«Er jeg for gammel til å bytte jobb?» Spørsmålet dukker ofte opp i Karrieretelefonen til Juristforbundet. Svaret er alltid nei! Prosessen med å skaffe seg en ny jobb etter 50 er krevende, men langt fra umulig. Ta med noen gode tips – og la deg ikke stoppe!
MAR14
Karriereplanlegging – er det mulig?
Hva er egentlig karriere? Rundt 40 år i arbeidslivet er verdt litt refleksjon og planlegging.