Bli med på Juristdagen - årets store dugnad!

Publisert 09.06.2016 kl 18:30
Lørdag 16. september 2017 kl. 11-14 står engasjerte og dyktige jurister på stands over hele Norge for å svare på juridiske spørsmål fra lokalbefolkningen. Juristdagen arrangeres av frivillige advokater og jurister som ønsker å bidra med gratis juridisk rådgivning.

De fleste spørsmålene dreier seg om arv, ekteskap og eiendom – samt generelle forbrukerspørsmål. Enkle spørsmål besvares på stedet, men like ofte får publikum råd om hvordan de bør gå frem videre og hvor de kan henvende seg.

Vi ønsker din hjelp!
Har du lyst til å stå på stand eller å få Juristdagen til din hjemby? Send en e-post til juristdagen@juristforbundet.no.

Følgende byer/steder er bekreftet til Juristdagen 2017:

Alta Torget i sentrum
Bergen Torgalmenningen
Fredrikstad Gågata ved DNB/McDonalds
Gol Gol sentrum
Grong Grong kjøpesenter
Hamar Gågata i nærheten av Triangelgården
Oslo/Grønland Grønlands torg
Sandefjord Torvet
Stavanger
Tromsø Ved Nerstranda senter i 1. etasje
Kongsberg
Trondheim
Molde
Harstad
Sortland
Stord
Bodø
Verdal

Hvorfor er Juristdagen viktig?
Juristdagen har de siste årene etablert seg som et svært populært tiltak fra Juristforbundet. Gjennom mer enn 10 år har frivillige jurister og advokater besvart over 18 000 henvendelser fra publikum.

– Det er dessverre forskjell på å ha rett og rett. Langt fra alle vet hvor de kan få hjelp til juridiske spørsmål eller har råd til å søke tradisjonell juridisk bistand. Mange vet ikke hvilke rettigheter de har. Dette bekymrer oss sterkt, sier presidenten i Juristforbundet, Curt A. Lier.

Regionale forskjeller
I storbyene får vi også mange spørsmål om utlendingsrett, og i kystbyene får vi en del spørsmål om strandsone/allemannsrett. Totalt sett får vi flest privatrettslige spørsmål. Men en skal også merke seg at vi får mange spørsmål om rettshjelpsordninger, forskjellen på en jurist og en advokat og spørsmål om hva Juristforbundet er og hvordan det er å studere juss.

SEP16
Juristdagen i bilder 2016
Lørdag sto 145 jurister og jusstudenter på 17 stands over hele landet og svarte på henvendelser fra publikum. Spørsmål om arv gikk igjen mange steder, mens Oslo-juristene fikk flest spørsmål om utlendings- og trygderett. Var din by med? Se bildene her!
SEP15
Juristdagen i bilder 2015
Lørdag 19. september var medlemmene ute på gater og torg over hele landet med tilbud om gratis juridisk hjelp. Var din by med? Se bildene her!
SEP15
Juristdugnad med mening
Grønland/Oslo 19. september 2015: Hvem kan hjelpe meg når jeg ikke har noe sted å bo? Har mor eller far størst rett til å bestemme over datteren vår nå som hun har blitt voksen? Har du lov til å ta bilde av meg når jeg ikke vil?
SEP14
Juristdagen godt besøkt
Lørdag ble Juristdagen arrangert over hele landet fra Arendal i sør til Alta i nord. For niende gang kunne publikum få gratis råd fra Juristforbundets medlemmer. Rundt 1800 henvendelser ble besvart.