JuristForum: Juss for russ

Frokostkjelleren, Universitetshaven i Oslo sentrum

Gratis adgang (gebyr ved manglende frammøte) | Kun for medlemmer med gjester

Påmeldingsfrist: 3. september 2017
Juristforbundet vil gjerne bidra til en vellykket russefeiring ved å rydde unna juridiske feller før de oppstår. Kjenner du noen som blir russ i løpet av de neste par årene, bør dere få med dere dette nyttige miniseminaret. Ta med deg kommende russ og møt opp!

Hvilke regler gjelder ved kjøp av russebuss? Hvordan skal kostnadene fordeles, og hvem har erstatningsansvar for bussen om noe skulle skje? Hvordan leier du sjåfør? Hvilke regler gjelder ved kjøp av russeeffekter og russelåter? Advokat og partner Ole André Oftebro i Advokatfirmaet Ræder gir råd om kontraktsrett.

I russetiden deles bilder og personopplysninger på nett og i sosiale medier mer enn noen gang. Hva er egentlig lov? Vet du hva e-postadressen din er verdt? Ulike virksomheter samler inn personopplysninger om russen til forskjellig bruk. Er det greit? Finn ut hvilke rettigheter loven gir deg og hvordan du tar vare på deg selv. Advokat og partner Claude A. Lenth i Advokatfirmaet Hjort DA tar for seg viktige regler for personvern.

Russetiden er ikke lovløs, selv om det av og til kan virke slik. Som russ har du rettigheter og plikter som alle andre når det gjelder vold, rus, overgrep, trusler og andre lovbrudd. Politiadvokat Lise Dalhaug orienterer om de mest aktuelle bestemmelsene i strafferetten og hva de betyr for både den som går over streken og den det går utover.

Det blir mulig å stille spørsmål. Etter fagprogrammet serverer Juristforbundet pizza og mineralvann.

Kursnr: 2017933

Påmeldingsskjema

Foto: iStock.com/plavicena

AUG17
Følg debatten i Arendal live!
"Legger vi til rette for skattesnusk?" er tittelen på debattmøtet som Juristforbundet og Econa holder under Arendalsuka torsdag 17. august kl. 18.00. Debatten blir streamet live, slik at alle kan få med seg bl.a. gründer Henning Holstad, skattedirektør Hans Chr. Holte og advokat Rene Ibsen.
AUG17
Skatteetaten - positiv byggmester eller grådig ulv?
Etter høyprofilerte nederlag virker det som Skatteetaten nå konsentrerer seg om småbedriftene. Der finner de alltid, og jeg mener alltid, formalfeil de kan slå ned på, og innbetalingskravene er nådeløse. Vi trenger en debatt om denne utviklingen.
Shabana Rehman: Sterkt om personvern
Shabana Rehman innledet både personlig og sterkt om ungdom og personvern på nett på Juristforbundets temabrunsj under Arendalsuka. Over 40 inviterte gjester og lokale medlemmer fylte puben Lille Andevinge for både faglig og biologisk påfyll.