Juristforum: EØS-rett med Ketil Bøe Moen

Ketil Bøe Moen holder foredraget EØS-avtalen og det indre marked – særlig om de fire friheter.

Etter foredraget vil det bli servert middag på en av byens restauranter.

Start: 15.05 kl. 17:00
Slutt: 15.05 kl. 19:00

Kursansvarlig
Amparo Echeverría Bjørningstad
Mobil: +4794485996
Thon Hotel Maritim
Kongsgata 32, 4005 STAVANGER
Ordinær pris: 1 000,-
Medlemspris: 600,-
Studentpris*: 300,-
Påmeldingsfrist
13.05 kl. 12:00
* Har du vært yrkesaktiv i mindre enn 5 år betaler du studentpris

Kjernen i EØS-samarbeidet er det indre marked. Hele EØS skal - i større eller mindre grad - fungere som ett marked. Flere virkemidler skal bidra til dette, og helt sentralt står de fire friheter - fri bevegelighet av varer, personer, tjenester og kapital. Likevel har statene et stykke på vei mulighet til å fastsette egen politikk. Men hvor går disse grensene? Hva er fallgruvene? Hvor er mulighetene for myndighetene? Eller for personer og selskaper som ønsker å angripe myndighetenes reguleringer?

I foredraget går Ketil blant annet gjennom når ulike former for tiltak i utgangspunktet vil rammes av en av de fire frihetene, og hva som skal til for at tiltaket eventuelt likevel kan være lovlig. Han vil gi konkrete eksempler fra ulike rettsområder og fra de ulike frihetene.

Ketil Bøe Moen er ekspedisjonssjef i Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet. Moen leder Lovavdelings arbeid som juridisk ekspertorgan for regjeringen og departementene. Han har tidligere arbeidet som advokat hos Regjeringsadvokaten, hvor han blant annet i mange år hadde hovedansvar for EØS-rett.

Praktisk informasjon

Innregistrering: fra kl. 16.30
Servering: Lett servering ved innregistrering. Det blir middag og drikke på en av byens restauranter etter foredraget. Mat og drikke er inkludert i prisen. Vennligst huk av for middag ved påmelding dersom du ønsker delta på det. Har du vært yrkesaktiv i mindre enn 5 år betaler du studentpris, men du må opplyse om dette i kommentarfeltet.
Kursnummer: 249016

Full deltakeravgift gjelder etter påmeldingsfristens utløp.

Etterutdanning

Medlemmer av Advokatforeningen som deltar på arrangement i regi av Juristforbundet for å få etterutdanningstimer, må selv registrere dette på Advokatforeningens «Min side» eller selv holde oversikt over timene på annen måte. Husk å ta vare på dokumentasjon som invitasjon/program osv.